Insightz
02:17
28-02-2018

Baanbrekende retail technology geeft ongekende inzichten over de fysieke winkel

Het hield Raymond Sestig, founder van het Insightz concept, lange tijd wakker: waarom kan er offline in de winkel nog steeds niet gemeten worden, wat online al langer kan? Tijdens zijn R&D werk binnen de beveiligingsbranche stuitte hij op technologie die hem wederom wakker hield ‘s nachts. Ditmaal niet vanwege een vraag, maar vanwege het antwoord op die vraag.

Het Insightz concept werd geboren. Sestig licht een tipje van de sluier op: “De kracht van het Insightz concept zit in de zeer zorgvuldig gekozen combinatie van hardware en software. Door klasse A hardware, in de vorm van HD camera’s en heatmap sensoren, samen te voegen met intelligente software, hebben we Insightz gecreëerd. Concreet gezegd, kunnen we nu fysiek meten, wat in de e-commerce al lang mogelijk is. Een enorme stap vooruit voor de retail en voor organisaties waar de wens bestaat om personenverkeer in kaart te brengen.”

Daverende lancering op 25 januari
In de Experience Room van Livingprojects in Breda verzamelde zich aan het begin van de avond een select gezelschap, om de officiële lancering van Insightz bij te wonen. Onder het genot van een hapje en een drankje werd de kick-off gedaan door Jan Mol, redacteur bij inStore & livecomm magazine en trendwatcher in retail technology. Mol schetste op ludieke wijze de nood die er heerst bij de retailer, om de achterstand op de online commercie in te halen. Insightz is de missing link in Omnichannel Marketing”, aldus Mol. “Fysiek winkelen is nooit weg geweest en zit in de lift, maar de shopper is veranderd. Verwend door online winkelen, wil de huidige generatie shoppers graag snel en zo efficiënt mogelijk koopwaar gepresenteerd krijgen binnen het eigen interesseveld.”

Raymond Sestig nam het tweede deel van de presentatie voor zijn rekening, waarin hij toelichtte hoe Insightz de retailer daadwerkelijk inzichten kan verschaffen, die hem helpen om meer ‘store fluidity’ te krijgen. Data verzamelen, analyseren en daarop acteren was nog nooit zo makkelijk. “Insightz wordt plug and play aangeboden en is onderdeel van Van Dijnsen bedrijven in Breda. Van Dijnsen verzorgt de installatie, de configuratie gebeurt door Insightz. In het hele traject werken mensen met know-how van het concept, voor een zorgeloze procedure”, legde Sestig uit. Daar stopt het echter niet: de kracht van Insightz ligt ook in een stuk consultancy. “We blijven in beeld bij de retailer en helpen met het analyseren van de data. We geven daarna adviezen om het verkeer op de winkelvloer en de propositie aan de shopper te optimaliseren.”

Insightz

Unieke mogelijkheden dankzij innovatie
Stephanie Thielen, marketingmanager bij Insightz, had het slotwoord. Zij ging in op de USP’s van het concept en gaf een goed overzicht van de talloze features die het systeem zo uniek maken. “Insightz analyseert anoniem de profielen van de be­zoekers. We geven inzicht in het geslacht, leeftijd en de kleur van de kleding die wordt gedragen door het winkelend publiek. Insightz heeft als oogmerk bij te dragen aan het leveren van een optimale klant­ervaring en meet daarom daarnaast ook de klanttevredenheid. Zo komen retailers tot een maximale conversie op de winkelvloer”, aldus Thielen.

Naast het tellen van het aantal mensen op de vloer, meet Insightz via heatmapping ook waar het druk is in de zaak, of juist rustig. Thielen: “Na analyse van de heatmapdata, kunnen hot spots en cold spots in de winkel worden aangewezen. De retailer kan door het veranderen van de routing of het anders indelen van het assortiment zorgen dat vierkante meters die geen omzet brengen, wel waardevolle verkoopruimte worden.”

Easy to use dashboard: de sleutel tot succes
Thielen beschreef hoe gemakkelijk het online dashboard te gebruiken is, waar alle data samenkomt. “Alle modules worden overzichtelijk in het dashboard weergegeven. Uiteraard trainen we de mensen die ermee gaan werken”, deelde zij mee.

Insightz is een volwassen tool die zichzelf terugverdient, vanwege alle waardevolle inzichten die ermee verkregen kunnen worden. Met innovatie als topprioriteit staat Insightz nooit stil. De laatste technologische ontwikkeling is de module ‘product interactions’, gekoppeld aan het systeem. Het enthousiasme onder de genodigden onderstreepte nog eens extra dat Insightz op de goede weg zit.

Tekst en beeld: Insightz

instore-livecomm.nl partners

Franchise Expo ParisPanasonic