Platform over beurzen, retail & online business
Nieuws

Column Mike Stern

Hoe smarketing bedrijven en organisaties succesvoller maakt bij de inzet van experience marketing Als sales- en marketingafdelingen meer op één lijn zouden zitten en gemeenschappelijke doelen en een meetbare ROI nastreven, zouden veel kosten bij de inzet van beurzen en events bespaard kunnen worden. Maar ook de werksfeer zou hierdoor positiever beïnvloed worden, want regelmatig  […]

mike_zw-kopiren

27 maart 2019 Leestijd 4 minuten

Deel dit artikel

Hoe smarketing bedrijven en organisaties succesvoller maakt bij de inzet van experience marketing

Als sales- en marketingafdelingen meer op één lijn zouden zitten en gemeenschappelijke doelen en een meetbare ROI nastreven, zouden veel kosten bij de inzet van beurzen en events bespaard kunnen worden. Maar ook de werksfeer zou hierdoor positiever beïnvloed worden, want regelmatig  blijkt dat de communicatie én samenwerking tussen deze afdelingen niet optimaal zijn. Directies zijn hier vaak niet van op de hoogte; zij hebben een aanzienlijk positiever beeld van de samenwerking tussen marketing en sales, dan de afdelingen zelf. Dit omdat er over en weer te weinig inzicht is. 

Bij bedrijven die experience marketing (beurzen en events) inzetten binnen hun sales- en marketingkanalen is dit fenomeen snel te signaleren. Om een succesvolle beursdeelname of event tot stand te brengen is een doordachte strategie, een strakke regie en een optimale samenwerking tussen marketing en sales een vereiste. Bedrijven waar marketing en sales goed op één lijn zitten, behalen vier maal sneller hun sales- en marketingdoelstellingen met behulp van (experience) smarketing, dan bedrijven waar dit niet het geval is. 

Sales- en marketingafdelingen hebben vaak een gespannen relatie met elkaar
Vaak worden ze gemeten op verschillende uitkomsten met verschillende perspectieven en tijdlijnen. De medewerkers die binnen deze afdelingen werken, verschillen qua persoonlijkheid vaak sterk. In het licht van de drastische verandering in het koopgedrag van het afgelopen decennium, is de druk op sales- en marketingafdelingen om beter samen te werken (smarketing) sterker dan ooit. Echter, strategie, proces- en KPI-afstemming blijft nog steeds een probleem binnen veel organisaties. Dit komt direct naar boven bij de inzet van experience marketingkanalen, zoals beurzen en events.  

Marketing en sales evolutie
Door de ingrijpende veranderingen in het koopgedrag van de afgelopen jaren, zijn marketingfuncties sterk veranderd. Maar nog steeds worden ze vaak beschouwd als kostenpost waar de nadruk ligt op het produceren van zaken zoals presentatiemateriaal, product- en servicebeschrijvingen, organiseren van beurzen en events, onderhoud website, online marketing etc. Waarbij de strategische focus ligt op de zorg dat de merkrichtlijnen en alle klant/marktgerichte materialen en activiteiten hieraan voldoen. 

Het is vaak moeilijk om marketinginspanningen te relateren aan inkomsten binnen verschillende kanalen. Daarom moeten marketingafdelingen vaak als eerste bezuinigen als de budgetten krimpen, terwijl er op sales minder wordt bezuinigd.  

In tegenstelling tot marketingafdelingen kunnen verkoopafdelingen hun inspanningen wel meten en evalueren. Door directies van bedrijven meer bij deze processen te betrekken met behulp van een smarketing werkwijze, zullen ondernemingen succesvoller worden, de werksfeer zal aanzienlijk verbeteren en er wordt uiteindelijk minder op belangrijke kanalen, zoals experience marketing bezuinigd.  

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

louwers mediagroep
  • Z&R

    Z&R

    Platform over zon- en daglichtregulering, rolluiken, terrasoverkappingen en afsluitingen

    Naar website
  • Profiel

    Profiel

    Platform over raam-, deur-, kozijntechniek, hang- en sluitwerk, dak- en geveltechniek, veiligheid

    Naar website
  • I&L

    Instore & Livecomm

    Platform over beurzen, retail & online business

    Naar website
  • I&B

    Installatie & Bouw

    Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit

    Naar website
  • GWW

    Grond / Weg / Waterbouw

    Platform over civiele techniek & infrastructuur

    Naar website
  • B&S

    Beton & Staalbouw

    Platform over beton en staal in de bouw

    Naar website
  • Gevelbouw

    Gevelbouw

    Platform over gevels, glas & daken

    Naar website
  • badz

    Bouwen aan de Zorg

    Platform over bouw en ontwikkeling in de zorg in Vlaanderen en Nederland

    Naar website
  • mediagroeplogo

    Binnenwerk

    Platform voor de interieurbouwbranche

    Naar website
0%