Marc Schoenmakers vertelt over zijn Biovate ontwikkeling.

02:04
12-11-2019

De definitie van rendement moet wijzigen

Elke dag gaan er kilometers groot formaat printwerk op weg van Eindhoven naar afnemers in Europa. Big Impact doet zijn naam eer aan, niet alleen door printwerk in groot formaat op allerhande dragers aan te bieden, maar ook door de omvang van het bedrijf. Inmiddels niet meer weg te denken uit de wereld van decoprinting, is het Eindhovens bedrijf in nog iets anders groot, namelijk in duurzaamheid.

Waar voor veel bedrijven geldt dat men duurzaamheid als een verplicht nummer ziet, als iets wat nou eenmaal bij deze tijd hoort, daar heerst bij Big Impact een geheel eigen filosofie omtrent dit thema. Een filosofie die door het hele bedrijf met hart en ziel gedragen wordt, met directeur en eigenaar Marc Schoenmakers als absolute ambassadeur. We spreken met hem over ‘Big Return’.

Van duurzame tas naar duurzame jas

“Big Return is ooit begonnen als een branded label aan tassen die wij maakten uit restmateriaal. We vonden dat leuk om te doen en we hebben daarmee de eerste stappen gezet op weg naar duurzame inzet van onze materialen. Daar kregen we zoveel positieve energie van, dat we niet veel later met elkaar en onze partners het pad naar volledige duurzaamheid hebben ingeslagen. Big Return is onze bedrijfsfilosofie geworden en mijn persoonlijke visie om de wereld een stukje mooier te maken”, vertelt een bevlogen Schoenmakers.

De evolutie van een duurzame tas naar een duurzame bedrijfsjas kent geen einde. “We moeten blijven innoveren om in de buurt te komen van zero waste en nul milieubelasting. Onze missie is om kleur te brengen middels inkjet technologie, mooie dingen te maken voor onze partners en dat met respect voor onze omgeving en de aarde zelf. Wij dragen bij aan het succes van onze partners, op de meest verantwoorde manier die momenteel haalbaar is”, legt Schoenmakers uit.

Marc Schoenmakers staat bij de unieke 2.5D LED printer.

 

“Er moet anders gedacht worden om dit te kunnen doen. Daarvoor moet de definitie van rendement gewijzigd worden. Winst in geld uitgedrukt mag van mij de naam rendement niet meer dragen. Rendement is aan kunnen tonen dat je daadwerkelijk hebt bijgedragen aan de mensheid, dat je ecologische voetafdruk kleiner wordt en dat je op een verantwoorde manier met materialen omgaat en deze waar mogelijk recycleert. Daar hoort voor Big Impact bij dat er continu naar alternatieven wordt gezocht voor materialen die niet passen binnen onze Big Return filosofie.”

De rekening wordt met terugwerkende kracht betaald

Schoenmakers is zich zeer bewust van het feit dat de groei die Big Impact heeft doorgemaakt een rekening met zich mee heeft gebracht die nooit afbetaald is. Daar wil hij met terugwerkende kracht verandering in brengen.

“Big Return moet deze schuld gaan inlossen. Wij hebben als een van de grootste leveranciers van groot formaat printwerk een voorbeeldfunctie. Al 5 jaar wordt er achter de schermen gewerkt aan Biovate (biobased innovations) als pvc-vervanger, waarvan de eerste duizenden meters al zijn toegepast in Walltex Biovate. Het is aan ons om onze partners uit te dagen om met ons mee te doen, hen aan te steken en hen ervan te overtuigen dat alle energie die je in duurzaamheid steekt, weer nieuwe energie oplevert. Letterlijk en figuurlijk.”

Een inspirerend voorbeeld waarmee Big Impact anderen motiveert om ook duurzaam te gaan werken, is ‘Big Change’. “Daarvoor hebben we een ‘teaser’ gedraaid in het Van Abbemuseum, waar we laten zien dat duurzaamheid niet altijd zichtbaar is. De boodschap is ‘Put your message on a bottle and be part of a Big Change’. Als 2019 voorbij is, hebben we circa 20.000 kg gebruikte PET-flessen verwerkt in Decaux circulair en Structura circulair. Samen kunnen we veel en ik roep bij deze iedereen op om zich bij ons aan te sluiten”, zegt Schoenmakers tot besluit. 

Tekst: Jan Mol  
Beeld: Big Impact

instore-livecomm.nl partners