02:55
09-11-2017

De psychologie van verlichting wordt vanuit België onderwezen

Tom Thielemans, general manager bij Mega Lichttechniek en business partner bij Lunoo, betreedt de gespreksruimte en legt een groot, roze boek neer. ‘The Pink One – Book of Light’ staat er in gouden respectievelijk zwarte letters op de kaft. “Die is voor u. Nog wel even het cellofaan erom laten zitten alstublieft”, is de instructie die we krijgen.

“We zitten hier niet om te praten over armaturen”, vervolgt hij zijn betoog. “Ik wil het hebben over de psychologie van verlichting. Lunoo opereert vanuit een filosofie, waarin de mens centraal staat en niet de lamp.” De toon van het gesprek is gezet en al snel wordt duidelijk, waarom Lunoo anders is.

Interne chemie en externe prikkelingen
“Lunoo is ontwerper en fabrikant van verlichting, al meer dan 25 jaar. Met een omzet van meer dan 10 miljoen euro zijn we te vinden in heel Europa. Wat ons als bedrijf kenmerkt, is dat we laagdrempelig te benaderen zijn. We geven vrijblijvend advies, in het vertrouwen dat dankzij onze expertise, de order ook gegund wordt”, vertelt Thielemans. “Een winkelier moet zich prettig voelen in zijn eigen winkel, net zoals de klant zich comfortabel moet voelen. Ons gevoel wordt bepaald door een interne chemie en prikkels van buitenaf die ons beïnvloeden. Daar speelt Lunoo op in met haar filosofie.”

Verzilveringsmomenten op het werk en in retail
Thielemans schetst hoe verlichting op de werkplek voor gezondheid en meer inkomsten kan zorgen. “Zie het als het verzilveringsmomenten. We staan op, worden langzaam wakker, komen op het werk, daar moeten we presteren en uiteindelijk gaan we weer naar huis. Wanneer we op het werk bijgestaan worden door perfect gebalanceerde verlichting, zullen we eerder wakker zijn, efficiënter werken en gebalanceerd naar huis gaan. Ik hoef niet uit te leggen dat dit voor werknemer en werkgever een win-win situatie oplevert, toch?”

In retail zit er verschil in verzilveringsmomenten, leren we. Thielemans: “Hier komt het aan op mindset. Stel dat iemand een jeans gaat kopen. Hij bedenkt van tevoren dat hij € 150,- gaat spenderen. Wanneer deze persoon in een winkel niet binnen 10 minuten tot de aankoop overgaat, bestaat het risico dat hij of zij de winkel verlaat en achteraf de jeans online bestelt. Met de juiste verlichting zorgen we ervoor, dat binnen de concentratiespanne van 10 minuten de prikkeling tot aankoop zo intens is, dat de jeans gekocht wordt voordat het verzadigingsmoment bereikt is.”

Anders gaat het eraan toe indien men meubelen aanschaft: “De mindset is hier dat we vandaag € 1.500,- zullen gaan uitgeven. Het artikel dat we willen kopen, stel dat dat een sofa is, vergt een ervaring. We willen zitten, testen, vergelijken. Er wordt veel kritischer beoordeeld. Is de kwaliteit van de bekleding en het stiksel op het oog goed genoeg om de tand des tijds te doorstaan? Het spreekt voor zich dat hier een volledig ander lichtplan in werking moet treden.

De systemen van verleiding en overtuiging
“De aankoopbeslissing die in het geval van de jeans getroffen wordt, valt voor ons onder Systeem 1. Dat houdt in dat er op basis van comfort een snelle beslissing wordt genomen. De emotie regeert. In het geval van de sofa, bevindt de aankoopbeslissing zich binnen Systeem 2, waar de logica en ratio regeren. Zodra Systeem 2 van kracht geworden is, overleeft alle creativiteit in producten uit Systeem 1 op basis van technische excellentie. Er moet kwaliteit uitgedragen worden”, verheldert Thielemans.

Welke rol spelen de producten van Lunoo hierin? Thielemans antwoordt: “Een kritisch iemand moet bij ons terecht kunnen en overtuigd zijn van ons technisch meesterschap. Een niet kritisch iemand, die puur valt voor onze uitstraling, moet in alle veiligheid kunnen kopen, omdat hij kan vertrouwen op ons advies en onze techniek.”

Kernwaarden definiëren
Lunoo heeft voor zichzelf een drietal kernwaarden vastgesteld. Deze zijn ‘Long Term Relationships’, ‘Human Expertise’ en ‘Getting Things Done’. Thielemans licht ze alledrie toe: “We werken Business to Business en willen alleen langdurige relaties. Onze klanten doen geen zaken met ons omdat we de goedkoopste zijn, maar de beste. Human Expertise wordt ingebracht door onze verkopers, die de technische kant van verlichting heel goed begrijpen, maar altijd de mens centraal stellen, of dit nu de mens is die door ons licht beschenen wordt, of de partij die bij ons het licht inkoopt. Getting Things Done slaat op onze gezamenlijke inspanning om altijd te voldoen aan de vraag van zelfs de meest veeleisende klant. Ondanks onze groei, blijven we iedereen op persoonlijk niveau aandacht geven.”

Elke ruimte moet zich lenen voor de mens
“Bij Lunoo mixen we de ingrediënten voor een lichtconcept tot een juiste cocktail. Daar ligt onze expertise, dat is ons receptenboek. Elke ruimte moet zich lenen voor de mens. De activiteit bepaalt de aard van de verlichting. We kunnen kiezen uit lichtniveau, kleurwarmte en contrastniveau, waarbij we rekening dienen te houden met factoren als verblinding, esthetiek en sfeer.”

Tot slot: The Book of Light
“Nu mag u het cellofaantje van het boek afhalen”, lacht Thielemans. The Pink One – The Book of Light blijkt een rijk vormgegeven bestelcatalogus te zijn. Katernen met artikelen worden afgewisseld met prachtige sfeerfoto’s van reeds opgeleverde projecten. “We maken zelf de lampen in België. Als de techniek geperfectioneerd is, dan moet de vermarkting ook perfect zijn. Zelfs ons bestelboek inspireert”, zegt Thielemans tot besluit.

Tekst: Jan Mol   Beeld: Jan Mol/Lunoo

instore-livecomm.nl partners

supermarkt