Wie op de PROVADA in de RAI geweest is, kon niet om de stand van de Rabobank heen. Afgezien van het feit dat het uiterlijk van de stand de tongen los maakte, was er een ander opmerkelijk feit: de stand voldeed volledig aan de duurzaamheidsgedachte.
In de wereld van de standbouw mag dat bijzonder genoemd worden. Verantwoordelijk voor zowel ontwerp als uitvoering was KOPexpo uit Vaassen. Eigenaar Marius Bos kijkt terug op een geslaagd project, naar eigen zeggen mede een succes dankzij de goede samenwerking met partners waarmee KOP een duurzame relatie onderhoudt.
We schuiven in Vaassen aan tafel bij Marius Bos, marketeer Lieke Bos (de dochter van Marius) en Henk Danhof, accountmanager bij JMT en partner van het eerste uur bij KOP. Henk, met 11 jaar JMT op de teller, herinnert zich nog goed dat KOP zijn eerste account was. “De vuurdoop”, zegt hij. “Onze eerste klus deden we in 2008, met een zogenaamde ‘aan zaak’ order. Inmiddels zijn we duizenden projecten verder. De Rabostand op PROVADA is echter wel een bijzonder wapenfeit.”
Circulair werken als opdracht
“PROVADA is een kwalitatief hoogwaardige beurs, alle vastgoedgiganten staan daar. De opdracht die de Rabobank voor de pitch uitschreef, luidde dat de gehele stand circulair moest zijn. Alles in de stand moest voldoen aan het recyclingprincipe. De Rabobank had een voorkeur uitgesproken voor het nieuwe gerecyclede meubilair van JMT”, aldus Marius. Henk vult aan: “We zijn qua meubilair uitgekomen op de LJ lijn, ontworpen door Laurens van Wieringen en volledig vervaardigd uit gerecyclede flessen. Prima passend in het duurzaamheidsconcept.”
Om circulair te kunnen werken ging de Rabobank over op huur van de stand en alle inrichtingsmaterialen, in plaats van koop. Marius: “Zoiets kan alleen maar duurzaam zijn als de klant de stand op meerdere beurzen inzet. In het geval van de Rabobank huurt men alles voor een periode van drie jaar. KOPexpo hergebruikt overigens bijna alle onderdelen van stands in nieuwe stands, bij de meeste projecten. Als vloerbedekking hebben we kurk en laminaat geleverd, ook dit wordt weer hergebruikt.”
Henk merkt op dat JMT ook de mogelijkheid biedt om vast tapijt te laten recyclen. JMT kwam in beeld voor de stoelen, de krukken en de inrichting van de berging. KOP koos voor de statafels die aan de bar vastzitten voor FSC-gecertificeerd populierenhout.
Van links naar rechts: Henk Danhof, Marius Bos en Lieke Bos. Op de voorgrond bedrijfsmascotte Teun (Jack Russell terriër).
Duurzaam werken hoeft niet duurder te zijn
Een uitspraak van Lieke, die met haar team nauw betrokken is geweest bij de ontwikkeling van het duurzame beursconcept voor de Rabobank. “Een mooie uitdaging, waarbij we veel research hebben gedaan en uitkwamen bij materialen die nog niet vaak zijn toegepast in de standbouw. Denk aan kurk en gerecycled rubber bijvoorbeeld”, aldus Lieke. “Als je goed zoekt en je echt in de materie verdiept, dan hoeft MVO niet duurder te zijn. Er wordt continu doorontwikkeld op het gebied van materialen, bijvoorbeeld voor meubelfabrikanten en architecten. Deze materialen zijn in verhouding niet alleen beter voor het milieu, maar ook steeds kostenefficiënter. Door je ogen open te houden kom je leuke dingen tegen die goed toe te passen zijn in je eigen werkveld, zonder dat ze duurder zijn.”
Loyaliteit is een basis voor succes
Marius doelt met bovenstaande uitspraak op het partnerschap tussen KOP en JMT. “Wij kunnen met alle vragen in Dinteloord terecht. JMT gaat voor ons op zoek en reageert goed op onze wensen.” Henk schetst hoe dat gaat: “Wij acteren op ideeën die van de ontwerpafdeling komen, we kijken of alles past binnen ons programma en trachten altijd een totaaloplossing te bieden.” Marius voegt toe: “Door goed uit te besteden houden we onze eigen organisatie overzichtelijk.”
Is er nu sprake van meer vraag naar duurzame oplossingen vanuit de klant of loopt KOP als standbouwer voorop? Lieke antwoordt: “’De bewustwording begint bij de standbouwer, maar wordt wel gestimuleerd door vragen vanuit de markt. Met iedere opdracht wordt onze bewustwording groter, en dat dragen wij weer uit om andere organisaties te inspireren om ook na te denken over hun footprint.”
Verantwoorde trends in de nieuwe collectie
Bij KOPexpo begint alles bij de briefing, waarna de accountmanager het concept uitwerkt in samenwerking met de studio. Daar ontving men enthousiast de nieuwe JMT-collectie. Lieke en Marius zijn blij met de toevoeging van de Felt en LJ serie zitmeubilair: “Beide ontwerpen worden gemaakt van PET-flessen en zijn prijswinnende ontwerpen. Een mooie combinatie van stijlvol ontwerp met een circulaire, duurzame uitvoering”, aldus Lieke. Marius vult aan: “Daarnaast zijn we heel blij met de vintage stijl van onder andere de Result en de Xavier, onze ontwerpers zullen die zeker gaan inzetten.” Henk merkt op dat de vintage stijl bijdraagt aan de toenemende vraag naar een huiselijke sfeer op de stand.
We sluiten het gesprek af met een rondleiding door het pand, waarbij opvalt dat men voor het kantoor een wereld in een wereld heeft gecreëerd. De werkplaats die toegang biedt tot de trap naar het kantoor is een echte productie omgeving. Komt men eenmaal op kantoor, dan wacht een grote verrassing: een stijlvolle werkomgeving die rust uitademt en goed laat zien waartoe het bedrijf in staat is.
Tekst: Jan Mol Beeld: Jan Mol/KOPexpo
Uw organisatie promoten via het Instore & Livecomm netwerk? Ik help u graag verder.