Andy Mosmans, Rupert Parker Brady, Ed Tchai en Leo van de Polder.
02:21
19-05-2017

Ed Tchai bekroont zijn loopbaan met een eigen boek

Ed Tchai says goodbye to Tchai, viel er te lezen op de uitnodiging die we kregen. Een officieel afscheid, bij Tchai in Ridderkerk, met een boekpresentatie van Ed’s boek ‘Store Telling’.

In 1976 werd Ed opgenomen in the Board of Management van het toenmalige Tchai Plastics. Verantwoordelijk voor sales boekte hij veel succes en volgde hij in 1988 Jan Tchai op, als managing director. Samen met zijn broer Ken Tchai stond hij aan de leiding. Op 7 april 2017 werd Ed’s vertrek officieel aangekondigd en droeg hij de fakkel over aan zijn kinderen, Edward en Kim Tchai.

Eens een held, altijd een held
De kans is meer dan groot dat u, de lezer, tijdens het winkelen, waar dan ook in Europa, kennis heeft gemaakt met de filosofie van Ed Tchai. Samen met een aantal andere grootheden, gespecialiseerd in in-store marketing, heeft Ed voor een groot deel het gezicht bepaald van de hedendaagse retail. De vele klanten, waaronder klinkende namen met succesvolle winkelketens, hebben jarenlang blind en met succes hun lot in handen van Tchai gelegd. Nu is het de beurt aan Edward en Kim om met dezelfde gedrevenheid, in dezelfde geest, Tchai verder te stuwen in de vaart der commercie.

Kim Tchai boek Store Telling

‘Creating brand spaces where shoppers become buyers’
Dat is de subtitel onder ‘Store Telling’. Kim Tchai roept een aantal mensen naar voren. Naast Ed zelf verschijnen Rupert Parker Brady, marketing en retail strateeg, tevens ghostwriter van Store Telling, Andy Mosmans, branding expert en entrepeneur en Leo van de Polder, global development en ambassadeur bij Shop!

Rupert neemt het woord: “We hebben twee jaar over het boek gedaan. Wat is je gedachte geweest om het boek te schrijven?” Ed antwoordt: “Een stuk geschiedenis schrijven is niet interessant, bedacht ik me. Wat veel belangrijker is: hoe zien we de toekomst?” Rupert: “Wat is je missie?”. Ed: “Vragen aan de merken om dàt wat men doet in de winkels, goed te doen. Met de nodige Brand Value. Creëer echte merkplekken. Tchai maakt deze merkplekken!”

Het merk niet teveel doorregisseren in de brand space
Aan Leo van de Polder wordt gevraagd hoe marketeers met brand spaces omgaan, in de wetenschap dat 70% van de beslissingen door shoppers in de winkel worden genomen. Leo: “Veel retailers regisseren hun merk teveel door. Corporate identity wordt alom doorgevoerd, in welke kleur dan ook. Merkfabrikanten die bij de retailer inwonen, zullen hun boodschap beter moeten afstemmen, van uitstappen op de parkeerplaats tot weer instappen op de parkeerplaats.”

Afscheid speech Ed Tchai

Fysiek is het nieuwe chique
Andy Mosmans antwoordt op de vraag, of er meer bewustwording moet ontstaan om meer merkbeleving te hebben: “Een sterk merk mèrk je. Alle zintuigen moeten ingeschakeld worden. Op het moment dat de shopper het dichtst bij de aankoop staat, moet je hem of haar het hardst beïnvloeden.”

Storytelling binnen de winkel heet voortaan Store Telling. “Omnichannel is belangrijk, maar fysiek is het nieuwe chique. Store Telling is de sleutel. Tchai zegt niet voor niets: We make it happen. Met Tchai kan de accountable marketeer maken wat werkt”, aldus Ed.

Hoe maak je van shoppers buyers
Ed: “Shoppers kijken, maar kopen niet altijd. In een mooie brand space echter, verleidt je de shopper om te stoppen en te kopen.” Rupert vraagt wat Leo en Andy is bijgebleven uit het boek. Leo: “De hands-on mentaliteit van Ed.” Andy: “Wat mij raakt is het strategische en het abstracte in samenhang met creativiteit.”

Tchai in handen van de derde generatie
Ed begint aan zijn afscheidsrede. “Ik treed vandaag af als operationeel directeur. Een bevoorrecht mens ben ik, om meer dan 50 jaar voor Tchai te hebben mogen zorgen. We hebben samen veel plezier gehad, maar nu is het tijd dat de derde generatie, Edward en Kim, het overnemen. Mijn vrouw en ik zijn daar enorm trots op.”

Tevens benadrukt hij dat er, sinds de toetreding van Edward en Kim, al een extra schwung naar de toekomst toe kan worden waargenomen. De organisatie staat als een huis, de klanten zijn top, de collega’s stuk voor stuk fijn en Tchai kan rekenen op de ondersteuning van top partners. Na een uitvoerige bedankronde kondigt Ed zijn directe toekomstplan aan: lekker met de caravan toeren door Zuid-Frankrijk, met hun huis aldaar als uitvalsbasis.

Tekst en beeld: Jan Mol 

instore-livecomm.nl partners

OnderzeebootloodsSilmo Paris 2017