Het is aftellen geblazen. Februari 2019 lijkt nog ver weg, maar de tijd vliegt. Van dinsdag 19 februari tot en met donderdag 21 februari 2019 staat de Messe Düsseldorf weer in het teken van EuroCIS, de beurs waar het nieuwste van het nieuwste op het gebied van Retail Technology getoond wordt.
Om alvast een voorproefje te geven van wat er zoal te verwachten is op EuroCIS 2019, werd er door Fairwise, de Nederlandse vertegenwoordiger van Messe Düsseldorf, een voorbeschouwing georganiseerd. Naar goede traditie gebeurt dit bij een Nederlands bedrijf dat werkzaam is in deze tak van sport. Het decor voor de bijeenkomst was dit jaar Valk Solutions in Montfoort, waar het motto ‘Empowering Retail’ volledig op zijn plaats is.
Elke Moebius staat met haar team elke keer garant voor klinkende edities van EuroCIS en EuroShop.
Een groeiende markt
Speciaal overgekomen uit Duitsland voor deze gelegenheid, gaven Elke Moebius, director EuroShop en EuroCIS, global head retail & retail technologies en Ulrich Spaan, senior vice president van het EHI Retail Institute acte de présence. In de rol van ambassadeurs voor EuroCIS gaven zij presentaties.
Elke Moebius: “EuroCIS is de laatste 10 jaar enorm gegroeid. In beursoppervlakte ooit begonnen met 5.030 m², beslaat het evenement inmiddels 13.406 m². Naar verwachting zullen er over de 500 exposanten aanwezig zijn. Noteerden we in 2009 een bezoekersaantal van 5.300, daar sloten we de afgelopen EuroCIS af met 11.991 bezoekers.”
Er komen cijfers in beeld: 33% van de bezoekers was vorige editie afkomstig uit de retailsector. Onder alle bezoekers mocht 49% tot de beslissers gerekend worden. Over het totaal bezien was 50% afkomstig uit Duitsland, de andere helft kwam uit andere landen, met Nederland op een eervolle 2e plaats.
De komende editie zal er aandacht zijn voor start-ups. Door middel van een live podium krijgen bedrijven die jonger zijn dan 10 jaar, minder dan 3 miljoen omzet doen per jaar en minder dan 100 FTE in dienst hebben, de kans om zich te presenteren.
In de rol van ambassadeurs voor EuroCIS gaven Elke Moebuis en Ulrich Spaan presentaties bij Valk Solutions.
Tijd om Omni Channel op orde te stellen
Ulrich Spaan vervolgt de presentatie met een opsomming van het beursaanbod, waarbij hij concludeert dat veel bedrijven nog worstelen om hun Omni Channel marketing op orde te krijgen. “Dat geldt voor zowel kleine, middelgrote als grote bedrijven. Er is nog veel te doen en retailers zijn vaak niet compleet in hun proces, men wacht op elkaar. Stiefkinderen van dit proces zijn vaak logistiek en warehousing, waar elke vorm van connectie ontbreekt.”
Robert Valk, technisch directeur bij Valk Solutions, laat zien op welke manieren zijn bedrijf retailers helpt om dit wel voor elkaar te krijgen. Spaan vertelt verder: “De scheidslijn tussen online en offline commercie vervaagt zoals we allemaal weten. Er ontstaan zelfs samensmeltingen van online en offline bedrijven die nieuw zijn voor elkaar.”
EuroCIS 2019 is een beurs die de moeite waard is om te bezoeken en belangrijk voor iedereen die te maken heeft met retailvraagstukken binnen de digitale transformatie.
Tekst: Jan Mol Beeld: Jan Mol/EuroCIS
Uitgelichte afbeelding: Elke Moebius, director EuroShop en EuroCIS, global head retail & retail technologies.
Uw organisatie promoten via het Instore & Livecomm netwerk? Ik help u graag verder.