Winkelinrichting fietswinkel
02:11
27-10-2017

Er is toekomst voor elke winkelier

Rein Baarsma, sinds 2014 directeur van winkelinrichtingsbedrijf Decoproject BV., Doetinchem, (“In de wandelgangen noemt men ons gewoonlijk Deco”), windt er geen doekjes om: “Onze core business is er op gericht om winkeliers klaar te stomen voor de toekomst. En die toekomst ís er, let wel voor elke winkelier”, zo is zijn vaste overtuiging. Een mooie uitspraak, in deze tijden die voor retail nog niet eerder zo woelig waren.

Het zijn geen holle frasen die hier, nog vóórdat de koffie is gearriveerd,  over de gesprekstafel gaan, want Decoproject –hoe jong het bedrijf dan ook mag zijn; middenin de economische crisis van 2008 werd gestart- heeft natuurlijk wél een roemrijk verleden waar we niet om heen kunnen. De familie Baarsma runde vele decennialang een florerend interieurbouwbedrijf van formaat voor retail in Nederland. Een onderneming die nationaál én ver over onze landsgrenzen zijn antennes uitstak.

Zij die overblijven moeten vechten en zich continu afvragen wie hun beoogde doelgroep is
Maar de tijden zijn veranderd en winkelen van weleer is anders geworden met de ongelimiteerde shopping-mogelijkheden die langs de digitale snelweg opdoemden. Als dit gesprek plaatsvindt meldt Thuiswinkel.org zojuist dat de online bestedingen in het eerste halfjaar 2017 met 13% zijn gestegen. Maar niettemin gelooft de thans 28-jarige eigenaar van Deco  nog volop in elke fysiek opererende winkel. Bijzonder, voor zijn generatie, die met social media opgroeide zoals generaties ervóór slechts met tv, boeken en mond-tot-mond reclame? Ergens best wel, maar Rein plaatst een kanttekening: “Natuurlijk. Online verkopen nemen toe in omvang. Zij die, fysiek winkelend, overblijven, moeten vechten en zich afvragen wie hun beoogde doelgroep is en wat deze wil. Goed onderzoek doen en je winkel daarop inrichten, qua beleving,  assortiment én prijs.. Onze meerwaarde is dat wij meedenken met de klant wat goed is. We gaan daarbij niet uit van een gegeven budget, maar van wat volgens ons nodig is om de doelgroep maximaal te kunnen enthousiasmeren. En het zou zo maar kunnen dat dat kostentechnisch best lager uitvalt dan wat de retailer aanvankelijk voor ogen had.”

Karpi interieur

Er ontstaan verrassende retailontwerpen die bovendien de kassa doen rinkelen
Kort en goed is Decoproject thans erg actief in de non food-retailsector en dat in meerdere branches (zoals elektra,  tweewielers, mode en schoeisel), alsmede in de leisure- en horecasector (in oktober dit jaar wordt het eerste restaurant van de nieuwe Ammoniteketen in Amsterdam opgeleverd; meerdere volgen) en verder ook als inrichter van showrooms (recentelijk nog die van de tapijtfabrikant  Karpi). Decoproject beschikt, met 20 personeelsleden in vaste dienst, over eigen ontwerpers die deels van de kunstacademie komen en zodoende niet-alledaagse designs tot stand brengen die anderzijds weer op economische en in de praktijk getoetste haalbaarheid getest worden door meer ervaren ontwerpers, die eveneens in dienst zijn. Op deze manier ontstaan de meest verrassende winkelontwerpen die bovendien ook daadwerkelijk zoden aan de dijk zetten en de kassabel doen rinkelen. Aan standaardconcepten heeft Decoproject een broertje dood. Er wordt bovendien veel met zelfstandige ondernemers-opdrachtgevers gewerkt, zodat nooit echt repeterend te werk wordt gegaan. “Tijdrovender, dát wel”, zegt Rein. “Maar gezien de voortdurend nieuwe technische ontwikkelingen blijven we toch flexibel in onze mogelijkheden.”

Decoproject Doetinchem

Elke klant, groot of klein, is ons even lief
Verder is het zo, dat elke klant, groot of klein, Deco even lief is. “Een opdrachtgever die € 50.000.- besteedt, zien wij ook als grote klant waar alle aandacht aan wordt beschonken. Als je vele miljoenen omzet genereert, dan bestaat de kans dat je naar een dergelijke opdrachtgever anders kijkt.” Decoproject kan desgewenst turnkey werken voor een retailer, maar ook slechts delen daarvan voor zijn rekening nemen, bijvoorbeeld alleen het ontwerp.  Voor de daadwerkelijke productie van wat voor een winkelinrichting  allemaal benodigd is, wordt nauw samengewerkt met een aantal specialistische productiebedrijven. Na een verbouwing wordt effectief gemonitord wat er vervolgens met de omzet gebeurt. “Doorgaans stijgt deze in het jaar na de verbouwing met 10-20%”, zegt Baarsma. Waar het volgens hem uiteindelijk allemaal om begonnen is.

Tekst: Koos van Reesch   Beeld: Decoproject 

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

instore-livecomm.nl partners

METAVAK 2017iD Mixonomi vinyltegels