Het is misschien even moeilijk om je voor te stellen hoe het is om je boodschappen te doen terwijl het verkeer boven je hoofd raast. Toch is het precies die situatie die winkelen bij Albert Heijn in Koog aan de Zaan net even anders maakt. Een van de AH-vestigingen bevindt zich namelijk onder het viaduct waarover de A8 loopt.
Ook voor Smitsair JETsystemen en Frimex Installatie uit Moordrecht betekende deze unieke locatie een iets andere ervaring. Frimex Installatie zorgde er voor de klimatisering en maakt daarvoor gebruik van de producten van Smitsair JETsystemen. We spreken met Rolf Langeweg, manager bij Smitsair JETsystemen, over een niet alledaags werk.
Geen units op het dak
“Dat er op locatie geen units op het dak geplaatst konden worden, moge duidelijk zijn”, vertelt Langeweg lachend. “Ook het aanbrengen van units aan de buitengevel was geen optie. Er is geen luchtgordijn gebruikt, maar de winkel zelf is geklimatiseerd, met vijf Fancoil units, watergevoed.” De 45/35˚ Fancoil units hebben een verwarmingsvermogen van 28 kW per stuk en worden in dit geval niet ingezet voor koeling. “Uiteraard zijn de units daar wel geschikt voor, maar vanwege de beschutte ligging onder de snelweg heeft deze supermarkt geen behoefte aan geforceerde koeling”, legt Langeweg uit.
“In de ontwerpfase hebben we goed moeten kijken naar de hoogte van de winkel, die beperkt was vanwege de ligging onder het viaduct.”
Het systeem werkt op basis van recirculatie van de binnenlucht. “Voor de ventilatie werd gekozen voor een separaat systeem, een buis met luchtroosters. De vijf Fancoil units leveren samen een verwarmingscapaciteit van 20.000 kuub. In de ontwerpfase hebben we goed moeten kijken naar de hoogte van de winkel, die beperkt was vanwege de ligging onder het viaduct. Voor onze Fancoil units is weinig kanaalwerk nodig, wel hebben we een grotere nozzle gebruikt, de worp moest groter zijn dan bij een luchtgordijn. Ontwerp, engineering en inbedrijfstelling zijn verzorgd door Smitsair JETsystemen, de installatie is door Frimex gedaan.” De kers op de taart? “Alle systemen zijn gecoat in de kleur van de Albert Heijn huisstijl”, zegt Langeweg tot besluit.
Uw organisatie promoten via het Instore & Livecomm netwerk? Ik help u graag verder.