Carlo van Rienen | mede-eigenaar Franchise Connect

01:39
20-12-2019

Groeien met je onderneming: samenwerken of zelf doen?

De meeste ondernemers willen fors groeien met hun onderneming. Maar hoe realiseer je groei en hoe organiseer je het? Het wemelt van de managementboeken over groei van je bedrijf of persoonlijke groei als ondernemer. Dus ik zou zeggen: pak de beste boeken erbij, lees en ga er mee aan de slag.

Simpel toch?

Was het maar zo. Boekenwijsheid is nuttig, maar de praktijk is complex. Zeker in de retail. Dat begint bij de ondernemer zelf. Laten we eerlijk zijn: als retailer moet je een beetje een alleskunner zijn. Je bedrijf moet daarnaast groeibestendig zijn. Niet alleen qua winstgevendheid, maar ook conceptueel, juridisch, financieel, procesmatig, marketingtechnisch en technologisch, om maar eens een paar dwarsstraten te noemen.

Retailers hebben een echte uitdaging. Waar zijn ze echt goed in? Wat kost ze teveel tijd? Wat zou goedkoper kunnen? Wat kunnen anderen beter? Vergeet ook het persoonlijke aspect niet: “waar word je als ondernemer nu écht vrolijk van?”

Veel vragen die zijn terug te voeren tot een drietal kernvragen: zelf doen, uitbesteden of samenwerken?

Ik houd me al een kleine 20 jaar bezig met het ontwikkelen, professionaliseren of beheren van commerciële samenwerkingsverbanden zoals bijvoorbeeld franchising, maar ook bijvoorbeeld inkoopcombinaties, licentieformules of coöperaties. Over dit vak vind je jammer genoeg niet zo veel boekenwijsheid. Je kunt het eerder een ervaringsvak noemen: je leert het door zelf veel te doen en door veel van anderen te leren.

Als ik iets geleerd heb, dan is het wel dat samenwerking niet voor iedereen is weggelegd. Net als het ontwikkelen van een franchiseformule niet voor elk winstgevend bedrijf met een goed concept uitkomst biedt. Een “No Go” adviseren, heb ik dan ook in de loop der jaren bijna tot kunst verheven.

Maar wanneer de juiste ingrediënten aanwezig zijn, is een samenwerkingsmodel tussen bedrijven een goed recept voor groei van alle deelnemende bedrijven. Het ontwikkelen en implementeren van een samenwerkingsverband is echter geen appeltje-eitje. De complexiteit van een dergelijk traject maakt dat het een harde noot is om te kraken.

Binnen een samenwerkingsverband moeten dwars­verbanden worden gelegd tussen veel verschillende vakgebieden: bijvoorbeeld online business, recht, fiscaliteit, marketing & communicatie, bedrijfskunde, finance, werving & selectie en procesmanagement. Het draaien aan de knop in één vakgebied kan direct consequenties hebben voor een ander vakgebied. Het wordt extra complex doordat het niet één, maar meer bedrijven aangaat.

Zo zal bijvoorbeeld een aanpassing in het e-commercebeleid binnen een samenwerkingsverband niet alleen consequenties hebben voor de interne processen, maar ook voor de verdeling van inkomsten en de juridische vastlegging van de onderlinge afspraken die hieruit voortvloeien.

Voor onze klanten zijn we niet alleen adviseur, maar vaak ook projectmanager of regisseur. Ook wij hebben ons de vraag gesteld: ‘zelf doen, uitbesteden of samenwerken?’ Het antwoord is helder: samenwerking met of uitbesteding aan externe specialisten is onderdeel van ons werk. We verbeteren hierdoor continu onze advieskwaliteit en ons bedrijfsresultaat wordt – ondanks het delen van inkomsten met anderen – alleen maar beter.

Samenwerking loont. Misschien schrijf ik er zelf wel een keer een boek over.

Lees meer over: Groeien , Managementboeken , Onderneming

instore-livecomm.nl partners