Licht en geluid kun je zo orkestreren, dat er louter positieve indrukken worden opgewekt.

02:18
13-01-2020

Het is de combinatie van disciplines die zorgt voor de allerbeste offline customer journey

“Wanneer we kijken naar een geoptimaliseerd sfeer- en belevingsplan binnen retail, dan strekt dat nu veel verder in de totaalaanpak dan vroeger het geval was.” Aan het woord is Tom Thielemans, van Mega Lichttechniek. “We vertrekken vanuit een filosofie en psychologie, waarmee we in de basis proberen te begrijpen wat de klanten van onze klant drijft.”

Sinds kort zijn de disciplines verlichting en audio door Mega Lichttechniek samengevoegd om tot een ideale offline customer journey te komen. “Wij denken na over de omgeving waarin mensen iets doen en worden vaak als studiebureau bij een project gevraagd, vanwege ons engagement. Daarmee overstijgt ons werk dat van de gemiddelde producent, groothandel en het gemiddelde studiebureau”, aldus Thielemans.

Onbewust en bewust ‘primen’ van de klant

“Of we er nu blij van worden of niet, het zit nu eenmaal in onze natuur dat we gevoelig zijn voor zogenaamd ‘primen’, het onbewust opdoen van indrukken waarna wij een bepaald gevoel en mening vormen over een product, een omgeving of een ervaring. Licht en geluid kun je zo orkestreren, dat er louter positieve indrukken worden opgewekt. Concrete vertalingen daarvan zijn bijvoorbeeld: de consument verleiden trager te wandelen, verleiden om materialen aan te raken (of te passen) en hem of haar een thuisgevoel geven waar remmingen wegvallen. Er is expertise nodig om tot een ideale situatie te komen, waarbij niet alleen de hardware bepalend is, maar ook de positionering ervan. Dat is ons speelveld”, schetst Thielemans.

Je kunt de consument verleiden trager te wandelen, verleiden om materialen aan te raken en hem of haar een thuisgevoel geven waar remmingen wegvallen. We spreken al over Audio As a Service en Lighting As a Service, waarbij men zich moet realiseren dat dit zo sterk is als het onderpand.

 

Experience As a Service

“We hebben veel bereikt op het gebied van hardware, zowel op het gebied van verlichting als audio. De hardware configuratie wordt steeds slimmer. Dat kan alleen als elk individueel onderdeel ook ‘smart’ is. Een centrale stuureenheid kan de aangesloten componenten intelligent en individueel aansturen. In functie van het aantal bezoekers kunnen de juiste aantallen speakers ingezet worden, die op hun beurt hun volume hebben afgestemd op het aantal personen binnen hun periferie. Het soort bezoeker bepaalt welke muziek er gespeeld wordt”, vervolgt Thielemans.

“Ook voor verlichting geldt hetzelfde. Drivers van lichtbronnen ontvangen hun intelligentie via draadloze communicatie en kunnen voor terugkoppeling naar de centrale stuureenheid zorgen. We spreken al over Audio As a Service en Lighting As a Service, waarbij men zich moet realiseren dat dit zo sterk is als het onderpand.”

Wat wordt er bedoeld met ‘onderpand’, vragen we. “Dan hebben we het over het systeem zelf. De hardware, die je kunt vastpakken en verplaatsen, zonder waardeverlies. Dat kan dankzij de fenomenaal goede draadloze technologie die we toepassen.    

Draadloze audio van Audio Pro Business dekt met slechts één transmitter 1000 m2.

 

Een draadloos systeem kent een onderpand van 90% -de aanschafwaarde- en het verhuizen ervan kost slechts 10%. Bij bedrade systemen geldt het omgekeerde: het onderpand is 10%, de boel verhuizen kost maar liefst 90%. Dit geldt nu vooral voor onze audiosystemen, maar verlichting gaat dezelfde kant op.”

Data verzamelen en slimme processen aansturen is mogelijk met de juiste aanpak

“Beeld je in dat we door toevoeging van retail technology verlichting en audio nog efficiënter kunnen gaan inzetten. Ik schets twee scenario’s: de eerste is een scenario waarbij de klant tot in het kleinste detail gevolgd wordt. Lichaamshouding, wandelsnelheid, wel of geen impulsief gedrag worden gemeten. Stel je voor dat je in real time daarop kunt inspelen? Dat je acuut iets kunt doen met de koopsignalen van de klant? Het systeem kan de verkopers in zo’n geval direct voorzien van de juiste data. Een ander mogelijk scenario is om de gemeten data achteraf te gebruiken. Zaken als de happiness index, welk type publiek ontvingen we in welke getale en wanneer? Daarmee kan het systeem ‘predictive’ worden, dus voorspellend. Inzet van deze extra middelen is echter onderhevig aan wetten, het zal een kwestie zijn van de grens opzoeken tussen wat nog wel en wat niet meer mag.”

Tekst: Jan Mol  
Beeld: Mega Lichttechniek

instore-livecomm.nl partners