01:51
16-10-2019

Het is de hoogste tijd om de fysieke winkel weer écht interessant te maken

“Uit recent onderzoek (bron CBRE Nederland/Locatus) is gebleken dat in 2023 ongeveer 25% van de huidige winkelmeters in Nederland overbodig is. De retailmarkt bevindt zich momenteel op een cruciaal en onomkeerbaar kantelpunt.” Aan het woord is Tuncay Kezer, Sales Director bij EFFEKT GRAFIK.

Kezer legt de vinger even op de zere plek. Door aanhoudende populariteit van het online winkelen wordt de fysieke retail geraakt. “We zagen dan ook verschillende grote namen binnen retail omvallen de laatste jaren”, aldus Kezer. “Het wordt tijd dat retailers gaan inzien dat de consument alleen nog naar de winkel komt, als daar echt iets te beleven valt. Daar helpt EFFEKT GRAFIK graag bij.”

Nina Lorei (Concept & Design) en Tuncay Kezer (Sales Director) bekijken een display ontwerp.

 

De fysieke winkel is nog net zo levensvatbaar als vroeger

“In tegenstelling tot wat men vaak denkt, heeft ook online retail het moeilijk. Het huidige businessmodel met gratis verzending en retournering is financieel onhoudbaar en ook aan de kant van de duurzaamheid begint het te rammelen. Steeds meer mensen zijn ervan overtuigd dat al dat transport schadelijk is. Fysieke winkels kunnen hier bij uitstek van profiteren en hun plek opeisen als ‘logistiek ontkoppelpunt’ en zich profileren als een plaats waar ‘menselijk klantcontact’ op de voorgrond staat”, schetst Kezer.

Wat is er dan mis met veel fysieke winkels momenteel? Kezer is daar helder over: “Consumenten willen best uit de luie stoel komen, maar alleen als er een ‘return on emotion’ tegenover staat. Het retail speelveld is helemaal open en de consument wacht met smart op merkfabrikanten en retailers die meer doen dan alleen een aankoop faciliteren vanuit een soort pakhuis. We zijn de aloude kunst der verleiding een beetje kwijtgeraakt, terwijl dat is wat we als shopper willen. We willen in vervoering gebracht worden, we willen aandacht krijgen en het product in het echt kunnen zien, ruiken en voelen.”

MIGROS – persoonlijke verzorgingsartikelen voor mannen.

 

Goed POS-materiaal is de basis voor een tevreden consument

Die unieke in-store beleving creëren ligt veel dichterbij dan menig retailer wellicht denkt. Het is namelijk de core business van EFFEKT GRAFIK om POS-materialen te ontwikkelen die de aandacht trekken, die een product bekronen en waarmee de toon gezet wordt als het aankomt op sfeer creëren. Meer dan 50 jaar ervaring heeft het Duitse bedrijf daarin.

“We zijn grensoverschrijdend in elke vezel, zeg ik altijd. EFFEKT GRAFIK is meervoudig winnaar van de felbegeerde Internationale POPAI awards voor onze POS-materialen, (semi-)permanente displays en visuele communicatie”, aldus Kezer. Merkbeleving creëren is geen magie, maar gewoon absolute competentie van het bedrijf uit Bocholt. Het zal dan ook niemand verbazen dat EFFEKT GRAFIK als stille vriend zit achter enorm veel campagnes van grote merken en ketens in Europa. “Iedereen, niemand uitgezonderd, komt onze producten tegen in het dagelijks leven. EFFEKT GRAFIK weet de boodschap over te brengen en snapt hoe consumenten verleid moeten worden.”

POS-etalagemateriaal voor On Running.

 

Inspireren van de klant, het creëren van happiness en het bevorderen van customer loyalty zijn enkele speerpunten in de samenwerking met EFFEKT GRAFIK. “Dat leidt uiteindelijk tot succes. Shoppen moet weer een feestje worden en in goed partnerschap helpt EFFEKT GRAFIK met het ophangen van de slingers”, zegt Kezer tot besluit. 

Tekst: Jan Mol/Tuncay Kezer  
Beeld: EFFEKT GRAFIK Werbeträger GmbH & Co. KG

instore-livecomm.nl partners