Lieke Klaren-Bos | Business developer & marketeer bij KOPexpo

01:16
10-10-2019

Hoe online marketing je beurs ROI boost

Als marketeer bij een bedrijf dat beursstands ontwerpt en bouwt, ben ik dagelijks bezig met online- én offline marketing. Online marketing voor onze eigen marketingstrategie, en offline marketing in de vorm van onze projecten. Dit maakt dat ik iedere dag geconfronteerd word met alle mogelijkheden die het combineren van deze twee (vaak nog losstaande marketingstrategieën) met zich meebrengt. Laat me dit even toelichten.

Ik er geloof heilig in dat de basis van een goede commerciële strategie afhankelijk is van twee factoren:

1. Het bereiken van een zo groot mogelijke, relevante doelgroep;

2. Het nurturen van deze doelgroep tot zij bereid zijn om klant te worden.

Het mooie van online marketingtools ten opzichte van beurzen is dat zij bedrijven in staat stellen om een grotere doelgroep te bereiken met een kleinere investering.

Maar, kunnen we beurzen dan niet beter achterwege laten? Nee. Het is juist de combinatie die zo krachtig is. Beurzen zijn een geweldige plek om te ontmoeten, inspiratie op te doen, kennis te delen en relaties op te bouwen met mensen die dezelfde zakelijke interesses hebben. Het punt is dat veel organisaties hun marketingstrategie met een beursbril bekijken. Ze geloven dat een beurs een marketingactiviteit is die zichzelf direct moet terugverdienen.

Hoe bepalend beurzen ook kunnen zijn voor een merk, de realiteit is dat een beurs zich niet binnen een week terugverdient. En zelfs als dit wel het geval is, dan is het verrekt lastig meten. Belangrijk is dus om de waarde van beurzen meetbaar te maken op de lange termijn. Hierin speelt online marketing een belangrijke rol.

Dat zit zo: in een effectieve marketingstrategie worden data en content gebruikt om online exposure (sociale media), klantprofielen (audiences) en conversie (CRM) te boosten. Het mooie van beurzen is dat zij een onontdekte goudmijn van data en content zijn. Dit zijn precies de twee ingrediënten die je nodig hebt voor je online marketingmachine.

Wanneer de juiste data en content verzameld wordt, dient dit als brandstof voor die marketingmachine. Bedenk dus eerst welke content en data die je wilt verzamelen, regel de juiste middelen om dit uit te voeren en zorg dat je dit vervolgens weer terugbrengt binnen de juiste systemen en kanalen. Op deze manier veranderen beurzen van een enigszins losstaande en niet-meetbare marketingactiviteit in een integraal onderdeel van je commerciële strategie.  

Lees meer over: Online marketing , ROI

instore-livecomm.nl partners