Van 27 tot en met 29 november vond in het Franse Cannes de derde editie plaats van Trustech. In het Palais des Festivals stonden meer dan 250 exposanten paraat om het laatste nieuws te tonen op het gebied van betaal- en identiteitstechnologie. inStore & livecomm bezocht de beurs om kennis te nemen van technologie die van belang is voor de retail.
Het centrale thema op Trustech was veiligheid. Aanbieders van betaaldiensten hebben zich ten doel gesteld om het betalen zo makkelijk mogelijk te laten verlopen en tegelijkertijd onderdeel te laten zijn van de totale shopping experience. De uitdaging daarbij is: hoe maken we het betalen gemakkelijker, veiliger en passend binnen de nieuwe privacy wetgeving die in Europa van kracht is?
Een van de op Android gebaseerde outdoor betaaloplossingen, uit China.
Ambulante betaalstations
Een van de sterk waarneembare trends is het betalen ‘on the spot’. Steeds meer retailers gaan over op het gebruik van mobiele betaalunits, die door winkelpersoneel worden meegedragen. Scannen van de tag aan het product zorgt ervoor dat er met een betaalde tas vol koopwaar door de beveiligingspoorten gelopen kan worden, het systeem heeft elk product geregistreerd als betaald. Opmerkelijk vonden we het feit dat deze mobiele betaalunits overwegend op Android draaien. Met name exposanten uit China lieten op Trustech allerhande varianten zien op deze betaalunits, al dan niet met ingebouwde kassabon printer.
Trustech werd goed bezocht, het Palais des Festivals vormde een mooi decor.
Doorontwikkeling van betaal- en beveiligingskaarten
Dankzij de verregaande miniaturisering van elektronica worden er betaalpassen aangeboden die qua functionaliteit te vergelijken zijn met een simpele PC. De elektronica past op 85 x 55 mm en de kaart is iets dikker dan een normale creditcard. Vingerafdrukscans, iris gegevens of data verzameld uit gezichtsherkenning staan niet meer op een server opgeslagen – daar komt de AVG wet om de hoek kijken – maar staan op de kaart zelf opgeslagen. Ergo: de houder van de kaart is en blijft eigenaar van zijn eigen gegevens. Bij gebruik van de kaartlezer krijgt de pas zelf de opdracht om de gescande gegevens te checken aan de hand van de opgeslagen gegevens op de kaart. Na akkoord is de validatie een feit, zonder dat er een externe server geraadpleegd hoeft te worden.
Volgens Lorena Rivas Garcia, marketingmanager van het Duitse Dermalog, is het opslaan van metadata – verkregen uit gezichtsherkenningssoftware – door speciale versleuteling legaal, conform de AVG.
Waarom zien we bijna geen betaalmogelijkheden in retail met Bitcoin?
Tijdens een van de seminars werd duidelijk dat de blockchain interessant is voor databeveiliging, maar niet zo geschikt om betalingen mee te verrichten in ‘crypto currency’. Als voorbeeld werd Bitcoin genoemd: door de manier waarop crypto currency werkt, worden de datapakketten die nodig zijn voor validatie steeds groter. Met het overschrijden van 1 MB in grootte, heeft Bitcoin er zoveel tijd voor nodig om de betaalactie te valideren, dat dit lange wachtrijen aan de kassa zou opleveren.
Trustech liet duidelijk zien dat we de komende jaren in de retailsector geconfronteerd zullen worden met nieuwe vormen van afrekenen.
Tekst: Jan Mol Beeld: Jan Mol
Uw organisatie promoten via het Instore & Livecomm netwerk? Ik help u graag verder.