De mooiste winkels en merken bieden de shopper een intense winkelervaring. Om deze unieke shopping experiences te realiseren, maken veel retailers vandaag gebruik van geavanceerde technologieën. DOBIT begeleidt retailers in hun zoektocht naar de best passende technologie en bedenkt en installeert innovatieve digitale oplossingen bij bedrijven als Hunkemöller, Lexus en Decathlon. We spreken met Nele Bruers, instore experience manager bij DOBIT.
“We bedienen met onze technologie retailketens, individuele retailers en brands”, zo opent Nele het gesprek. “Onze klanten hebben hun hoofdvestiging voornamelijk in de Benelux, maar we volgen ze uiteraard ook internationaal, denk daarbij bijvoorbeeld aan Lexus en Hunkemöller. Voor deze laatste hebben we onlangs nog een winkel gedaan in Shanghai.”
Het is niet de technologie die telt, maar wel wat je ermee doet. Het totaalplaatje moet kloppen. Nele legt uit: “We starten een project niet vanuit technologie, maar vanuit de behoefte van de klant. De fysieke winkel is nog steeds de meest ideale plek om een merk te positioneren. We geven onze klanten advies over bijvoorbeeld de beste locatie van de hardware en zorgen voor leuke animaties en gebruiksvriendelijke applicaties zodat alles één mooi werkend geheel vormt. Ook een koppeling met geluid en zelfs de juiste geur is mogelijk. We willen zintuigen prikkelen en een emotie oproepen. Daarom is het belangrijk dat we het hele speelveld beheersen en alle kennis, kunde en techniek in eigen huis hebben.”
Een goed voorbeeld van hoe technologie bijdraagt aan een voor de klant relevante beleving is de Digitale Wijnwijzer.
“Michel Keersmaekers, Corsendonk brouwer en drankenhandelaar kwam met een heel specifieke vraag bij ons. Hij wilde een wijnrek dat zijn klanten helpt bij het snel en makkelijk vinden van hun fles wijn”, aldus Nele. “Een logische vraag, we zijn immers allemaal gewend aan de luxe die de webshop filters ons bieden om zo snel mogelijk het juiste product te vinden. Om aan deze vraag te beantwoorden ontwikkelde DOBIT de Digitale Wijnwijzer. Een interactieve applicatie, gekoppeld aan de digitale prijskaartjes en verlichting. Via een interactief scherm geef je aan waarnaar je op zoek bent. Dat kan gaan van kleur, land, druifsoort tot en met het te combineren gerecht. Zodra je je voorkeuren via het scherm hebt gekozen, licht het wijnrek op bij de wijnen die voldoen aan jouw selectie. Dit is een mooi voorbeeld van een digitale toepassing die het online keuzegemak vertaalt naar een voor de klant relevante beleving in de fysieke winkel.”
Uw organisatie promoten via het Instore & Livecomm netwerk? Ik help u graag verder.