01:16
26-02-2020

Kantoorinrichting en wetgeving: wat zijn de eisen?

Als werkgever ben je wettelijk verplicht om je werknemers een goede werkplek te bieden. De Arbowet stelt verschillende eisen waaraan een kantoorinrichting moet voldoen. Het doel van deze eisen is dat elke werknemer beschikt over een kantoorruimte waar hij op een gezonde en veilige manier zijn taken kan uitvoeren. Slecht ingerichte kantoorruimtes kunnen immers gezondheidsklachten veroorzaken wat kan leiden tot een hoger verzuimpercentage.

Ergonomisch verantwoord

Het kantoormeubilair moet goed afgestemd zijn op het type werk en de persoon die gebruikmaakt van de kantoorruimte. Zo is de minimale afmeting van een werkplek op kantoor vier vierkante meter per werknemer. Deze ruimte moet als volgt zijn ingedeeld:

  • Minimaal 1 m2 voor een beeldscherm, 2 m2 indien er nog geen gebruik gemaakt wordt van een flatscreen
  • Minimaal 1 m2 vrije ruimte voor lees- en schrijfwerk
  • Minimaal 1 m2 voor een ladekast (vrijstaand of verrijdbaar)

De complete kantoorinrichting en apparatuur moet daarnaast voldoen aan de veiligheids- en gezondheidsnormen.

Zorg voor voldoende daglicht

Daglicht is onmisbaar in een modern kantoor. Het stelt werknemers in staat hun werk goed uit te voeren, maar stimuleert ook verschillende belangrijke processen in ons lichaam zoals het aanmaken van vitamine D. Zorg er echter wel voor dat fel zonlicht kan worden geweerd. Denk bijvoorbeeld aan zonneschermen, getint glas of jaloezieën.

Het beste is om beeldschermwerkplekken zo te plaatsen dat de kijkrichting parallel loopt met het raam. Op deze manier kijken je werknemers niet tegen de zon in en valt het directe zonlicht ook niet op het beeldscherm.

Vergeet de elektra niet

Het gebruik van elektriciteit brengt altijd risico’s met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan een laptoplader waarvan de snoerisolatie gebroken is. Zelfs een lichte schok kan ervoor zorgen dat een werknemer schrikt en valt. Zorg er dus voor dat kabels en snoeren goed weggewerkt worden en niet los op de grond liggen. Vervang defecte isolatie direct en test de aardlekschakelaar ongeveer één keer per kwartaal. Daarnaast moeten alle werkzaamheden aan elektrische installaties uitgevoerd worden door een bevoegd persoon. Ook het aansluiten van machines en apparaten.

Eerste hulp bij kantoorinrichting

Moet je een kantoorruimte inrichten heb je advies nodig? Er zijn verschillende kantoorinrichters, zoals Albeka, die advies kunnen geven bij het ontwerp van je kantoorruimte. Zij zorgen ervoor dat je aan alle eisen voldoet zodat je werknemers op een gezonde en veilige manier hun werk kunnen uitvoeren.

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

Lees meer over: Arbowet , Kantoorinrichting , Wetgeving

instore-livecomm.nl partners