Het is logisch dat naast A.I. ook Cloud services, Omnichannel, Analytics, Mobile Communication, Internet of Things en Mobile Payment toonaangevend zullen zijn.

02:30
10-02-2020

Kunstmatige intelligentie is de motor achter retail van morgen

Op de komende EuroShop kan iedereen zijn hart ophalen aan de laatste retail technology. De rode draad in al het aangebodene is kunstmatige intelligentie, ofwel ‘A.I.’ De stand van zaken op technologisch gebied loopt ver vooruit op de huidige situatie, als we kijken naar de wet. De komst van de AVG heeft de weg geblokkeerd voor onder andere intelligente camerasystemen met gezichtsherkenning en tracking technology die gebruik maakt van unieke, op de persoon terug te voeren digitale kenmerken van smartphones.

De ontwikkelingen binnen het speelveld van de digitalisering zijn echter zo dynamisch, dat waardevolle data genereren inmiddels prima kan zonder daarbij de privacy van de consument te schaden. Zo heeft de introductie van de 3D laser sensor gezorgd voor het kunnen voorspellen van drukte in de winkel, door bezoekers te tellen. Retailers kunnen daar bijvoorbeeld hun personeelsplanning op afstemmen. We nemen u even mee langs een aantal ontwikkelingen.

Een algoritmische rekensom bepaalt welke prijs de paraplu moet hebben om tot de snelste verkoop tegen de beste prijs te komen.

 

De belangrijkste ontwikkeling is de voorspellende analyse

Wanneer we kijken naar onderzoeken die het Duitse EHI Retail Institute heeft gedaan, dan zien we dat de inzet van kunstmatige intelligentie de komende jaren op kop loopt als toonaangevende technologie binnen retail. Dat is logisch, aangezien diverse toepassingen afhankelijk zijn van de inzet van A.I. Eén van die toepassingen is Merchandise Allocation (M.A.). Met name voor ketens is dit belangrijk, binnen M.A. wordt bepaald hoe producten verdeeld moeten worden over vestigingen. Data moeten inzichten geven in hoeveelheden per winkelunit, welke distributielocaties er in beeld komen en hoe groot voorraden moeten zijn. Een echte ‘number cruncher’, waarbij complexe algoritmes de juiste uitkomst moeten geven. A.I. is daarbij onmisbaar, omdat daarmee patronen herkend kunnen worden die door de mens over het hoofd gezien zouden worden.

Verdere voorbeelden waarbij A.I. een rol speelt, zijn Image Recognition, waarbij echter de kanttekening gemaakt moet worden dat deze technologie aan strenge restricties onderhevig is, door wetsmatige privacybescherming. Ook Dynamic Pricing is een technologie waarbij de inzet van A.I. onontbeerlijk is. Dynamic Pricing kan een volledig geautomatiseerd proces zijn. Dankzij Dynamic Price Tags, digitale prijskaartjes die eruit zien als karton, maar in het echt gewoon displays zijn met e-ink, kan er op prijs gestuurd worden vanaf een centrale computer. Deze krijgt zijn input (lees: commando’s) vanuit een A.I. dashboard.

Een voorbeeld van een Dynamic Price Tag. Voor de shopper ziet het prijskaartje eruit als een ‘fixed price’, wat er echter getoond wordt is in real time te wijzigen. Op afstand uiteraard.

 

Een mooi voorbeeld hiervan? Stelt u zich een groot warenhuis voor, in Londen. Op de bak met paraplu’s hangt een Dynamic Price Tag. Op basis van data over het weer – bestaande uit statistische gegevens en actuele weersvoorspellingen – voorspelt de kunstmatig intelligente software wat het lokale weer zal gaan doen. Op basis van analyses omtrent bezoekersaantallen in de winkel, waarbij identieke weersomstandigheden uit het verleden als factor worden meegewogen, voorspelt het A.I. systeem hoe druk het wordt die dag. Daarna volgt een algoritmische rekensom die bepaalt welke prijs de paraplu moet hebben om tot de snelste verkoop tegen de beste prijs te komen. Wanneer er bijna zeker regen op komst is en het ondanks dat erg druk zal zijn in de winkel, dan wordt de paraplu gewild en schaars. Dat drijft de prijs omhoog.

Wanneer het zonnig lijkt te worden en de aanloop niet groot zal zijn, dan zal de koopimpuls afhangen van de gunstige prijs van de paraplu. Zonder kunstmatige intelligentie zijn dergelijke verkoopmodellen niet eens mogelijk. De retailer hoeft er niets extra’s voor te doen, het systeem regelt alles automatisch. Dat daarbij een boel andere technologieën samen moeten werken, spreekt voor zich.

De koppeling van de Dynamic Price Tags geschiedt via Internet of Things. Er zal een rechtstreekse koppeling moeten zijn naar het kassasysteem, dat in real time de prijs hanteert die er op dat moment op de Dynamic Price Tag staat. Daarmee wordt het logisch dat naast A.I. ook Cloud services, Omnichannel, Analytics, Mobile Communication, Internet of Things en Mobile Payment toonaangevend zullen zijn.

De digitalisering binnen retail dendert dus met een sneltreinvaart door, met als motor kunstmatige intelligentie. EuroShop is voor iedereen een uitgelezen kans om op de hoogte te blijven van de actuele stand van zaken en een kijkje in de toekomst te nemen.  

Tekst: Jan Mol  
Beeld: shutterstock/Jan Mol

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

instore-livecomm.nl partners