De laatste editie van de MAISON&OBJET PARIS, internationale vakbeurs voor woondecoratie, werd gekenmerkt door een nieuwe indeling van het aanbod over de hallen. Onder het motto ‘Bye bye routine, hello surprise’ is de complete layout van de beurs herzien. Deze verandering is doorgevoerd om de structuur van het aanbod op de beurs te vereenvoudigen, de bezoekersbeleving te verbeteren en om nieuwe ontdekkingen te stimuleren. Hoewel er nog nieuwe aanpassingen nodig zijn en doorgevoerd zullen worden vanaf de komende editie in januari 2019, zijn de eerste reacties op deze nieuwe indeling positief.
Een meer intuitieve indeling
Het succes van de Maison&Objet heeft altijd gelegen in de breedte van het aanbod. Voor het eerst in het 20-jarig bestaan van de beurs is de indeling gewijzigd, met de instelling van twee grote ‘’polen’’: Maison (huis) en Objet (voorwerp), waardoor een meer intuitieve beursbeleving ontstaat. Deze wijzigingen werpen een nieuw licht op de beurs, waardoor de de bezoekers onverwachte en spannende ontdekkingen tijdens hun beursbezoek doen.
Nieuwe produkten in een oogopslag
Om bezoekers te helpen beter inzicht te krijgen in de opkomende trends, heeft de Maison&Objet dit jaar een aantal ‘What’s New’ presentaties opgezet aan het begin van elke hal, met inspirerende produkten. Deze presentaties completeerden het befaamde Trend Forum, en stelden de bezoeker in staat in een oogopslag de nieuwe innovaties van het komende seizoen te ontdekken. 500 van de 3000 exposanten werkten aan deze presentaties mee, die daarmee extra exposure voor hun meest in het oog springende produkten genereerden.
Permanente on- en offlline beleving
Maison&Objet heeft inmiddels twee manieren om bezoekers een permanente ‘’beursbeleving’’ te geven: in toevoeging tot MOM, het permanente online productplatform dat de collecties van de exposanten het hele jaar door bereikbaar maakt, heeft dit jaar het ‘Trend Mook’ het licht gezien. Dit is een nieuwe en verbeterde versie van het vroegere Inspirations Book (trendboek) en geeft een schat aan onmisbare informatie om de opkomende trends te begrijpen. Deze eerste editie beschrijft o.a. de nieuwe milieuvriendelijke en visueel aantrekkelijke stoffen, een selectie van dit seizoen niet te missen productlanceringen en de definitie van een nieuw profiel van de veranderende wensen van consumenten, de zogenoemde ‘ambitious class’. Het Trend Mook geeft waardevolle inzichten in de tijdgeest, en is online te koop op de website van de beurs (prijs 40 euro).
Design en decoratie nemen Parijs over
Tegelijkertijd met de Maison&Objet werd de 8e editie van de Paris Design Week gehouden van 6 t/m 15 september. Design addicts konden op 200 adressen in de stad, onder meer via thema-tours, allerlei originele en bijzondere creaties op ongewone locaties ontdekken.
Nederland sterk vertegenwoordigd op de Maison&Objet
De Maison&Objet werd bezocht door 76.502 bezoekers, ongeveer gelijk aan vorig jaar. Het internationale bezoek steeg licht. Uit Nederland kwamen 2.250 bezoekers, goed voor een 5e plaats op de internationale ranking. Qua exposanten staat Nederland zelfs op de 4e plaats, met maar liefst 167 deelnemers.
Bron: Promosalons
Uw organisatie promoten via het Instore & Livecomm netwerk? Ik help u graag verder.