Het ING Economisch Bureau heeft onderzocht welke bewegingen we binnen retail kunnen verwachten, nu consumenten meer geld kunnen uitgeven (door stijging van koopkracht en werkgelegenheid). Daaruit blijkt dat dit jaar vooral de multichannel retailers het beter gaan doen, winkels die zowel online als offline aanwezig zijn.
De verwachte stijging in omzet bedraagt volgens ING zelfs 20%. Online retail kan met en groei van 12% te maken krijgen. Supermarkten zijn in aantal al 4% gegroeid en naar verwachting zal de omzet met 3% stijgen, het aantal webwinkels is gestegen van 12.000 naar circa 14.000. Het toenemend succes van bouwmarkten en woonwinkels is te danken aan het feit dat meer mensen ervoor kiezen om thuis de boel aan te pakken of te verbouwen, omdat de huizenmarkt nog niet goed in beweging is gekomen, er wordt minder verhuisd door de krappe huizenmarkt. Er zullen naar verwachting ook klappen vallen, met name onder de fysieke kledingwinkels, schoenenzaken en speelgoedwinkels. Bij deze laatste groep verwacht ING een omzetdaling van 15%. Als reden wordt aangegeven: het sluiten van winkels en de concurrentie die men ondervindt van online verkoop.
Uw organisatie promoten via het Instore & Livecomm netwerk? Ik help u graag verder.