01:27
17-10-2019

Met kunstmatige intelligentie in het kerstassortiment

Het groothandelsplatform zentrada maakt op grote schaal gebruik van zelflerende algoritmen. Het doel is om ook kleine zelfstandige winkeliers te ondersteunen met zelflerende algoritmes bij de inkoop van succesvolle kersthandel.

Tot nu toe hebben retailers maanden voor de start van het hoogseizoen veel gevoel voor hun klanten en geluk nodig gehad bij het inschatten van trends om de juiste beslissingen te kunnen nemen voor hun eigen business development.

Vooral voor de kerstperiode is het belangrijk om trends te herkennen en nieuwe assortimentsideeën te ontwikkelen om zo tegemoet te kunnen komen aan de smaak van uw eigen klanten. Naast het kernassortiment worden de secundaire assortimenten en de onmisbare klassieke kerstartikelen, die bedoeld zijn om de klant in de stemming en dus in de koopstemming te brengen, steeds belangrijker.

Moderne platformen zoals zentrada vergroten de productselectie, bieden voordelige inkoopmogelijkheden en vergemakkelijken het beheren van verschillende leveranciers en bestelprocessen in de detailhandel. “De waarde van onze gegevens en algoritmes wordt echter vaak nog niet erkend”, legt zentrada CEO Ingo Schloo uit. “Met name voor veel kleine en middelgrote retailers is AI slechts een abstracte term die niet relevant is voor hun eigen bedrijf.

De voordelen van AI en dataverbruik voor de retailer kunnen echter eenvoudig worden uitgelegd aan de hand van bijvoorbeeld een marktplaats als zentrada. Bestsellers, top-pick rankings en populariteitsindexen zijn de standaard en laten al voor de start van het seizoen zien van welke artikelen de inkopers een goede deal verwachten. Het wordt nog persoonlijker, intelligenter en waardevoller wanneer de marktplaats het zoek- en aankoopgedrag van een inkoper verwerkt en automatisch vergelijkt met het gedrag van vergelijkbare retailers om interessante leveranciers, aanbiedingen of aanvullingen op het assortiment aan te bevelen.

Nu al gebruikt zentrada veel hoogontwikkelde algoritmes om retailers te ondersteunen bij het bestellen van hun assortiment – bijvoorbeeld voor de kerstverkopen. Leveranciers- en productaanbevelingen in nieuwsbrieven en op online pagina’s worden individueel berekend, productlistings in marktplaatsen en shops worden dagelijks automatisch geoptimaliseerd voor de marktplaats en zelfs zoekresultaten leveren naast de zoekresultaten nieuwe productideeën van andere retailers op.

Naast de klassieke ranglijsten hebben moderne groothandel inkopers op platformen zoals zentrada dus voldoende geautomatiseerde ondersteuning om hen te helpen betere aankoopbeslissingen te nemen voor het seizoen van morgen.

“De persoonlijke klantenservice zal nog verder worden versterkt”, zegt Schloo. “Onze supportmedewerkers gebruiken de technologie en gegevens ook om betere suggesties voor individuele klanten te ontwikkelen. Kunstmatige intelligentie op het gebied van productassortimenten wordt voortdurend verder ontwikkeld. De interactie tussen mens en technologie blijft echter cruciaal om een aantrekkelijk assortiment te creëren voor de detailhandel met 400 leveranciers, 20.000 klassieke kerstartikelen en meer dan 400.000 groothandelsaanbiedingen.

www.zentrada.nl

Tekst: Zentrada
Beeld: Zentrada

instore-livecomm.nl partners