Het behoeft geen nader betoog dat een indrukwekkend winkelinterieur verkoopbevorderend werkt. Er zijn veel zaken die daar aan bijdragen, maar een bijzondere is toch wel de toevoeging van metalen elementen. Martijn van Beckhoven, directeur bij Metalage, weet er alles van. We spreken hem over de toegevoegde waarde van metaal in het interieur en bij decoratieve elementen.
“Metaal is bij ons de basis voor alles”, opent Van Beckhoven het gesprek. “Van compleet meubel, meubelonderdelen tot en met de decoratieve elementen in een winkel. Daar vallen ook de presentatiemiddelen onder.”
Het verhaal van het in Doetinchem gesitueerde Metalage vindt zijn oorsprong in Etten, midden jaren ’70. “Daar zat Huls Metaal. In 2010 nam Bosch Scharnieren het bedrijf over, mijn toenmalige werkgever. De naam werd veranderd in Bosch Metaal. Daarna werd de naam Metalage in het leven geroepen, ik kreeg toen de verantwoordelijkheid voor Metalage.”
Vanuit Huls Metaal bestond er al een sterke focus op interieurbouw. Logisch ook, aangezien er in de interieurbouw veel met metalen scharnieren wordt gewerkt. De markt voor interieurbouw smaakte naar meer: “Metalage groeide uit tot een totaalleverancier van interieurdelen gemaakt van metaal. Om snel te kunnen reageren en aan de toenemende vraag te kunnen voldoen, kwam er een samenwerkingsverband met Heel Metaal, waar men beschikte over laserapparatuur om met grote precisie – en razendsnel – metaal op maat te bewerken. Die samenwerking verliep zo goed, dat Heel Metaal inmiddels samen met Metalage onder één dak huist in Doetinchem.”
Het maken van interieurelementen in metaal is in principe uitermate duurzaam. “Metaal is een circulaire grondstof en gaat lang mee”, oppert Van Beckhoven. “Ga ervan uit dat een gemiddeld retail concept zo’n 5 tot 8 jaar moet meegaan en je zult begrijpen dat de bestendigheid van metaal perfect is voor een duurzame inzet. Bovendien is het volledig recyclebaar.”
“We zijn in staat om winkelketens te bedienen met grote series in een repeterend design, maar je treft ons net zo goed aan in dat unieke hotel of restaurant, waar we een idee van een interieurarchitect weten te verwezenlijken in metaal. Voor een soepele samenwerking met ontwerpers en architecten hebben we eigen engineering, waarmee we feilloos elk idee weten om te zetten in een werkbaar geheel dat in metaal geproduceerd kan worden.”
Metalage maakt alles, van complete metalen producten tot en met losse onderdelen in metaal, zoals bladen, poten en frames. “Op het decoratieve vlak worden we ook vaak ingeschakeld. Opdrachten bereiken ons veelal via interieurbouwers of bouwmanagementbureaus. We produceren niet voor hen, maar mét hen. Zo kunnen we een sterke focus houden op waar we goed in zijn, met een slimme kijk op metaal”, zegt Van Beckhoven tot besluit.
Door de ontwikkelingen rondom het Coronavirus zien we dat er veel vraag is naar hulpmiddelen voor de anderhalvemeter samenleving. Denk hierbij aan scheidingsschermen, desinfectiezuilen en serveerkarren. Onze klanten hebben vaak veel geld geïnvesteerd in een goed doordacht interieurconcept. Men wil qua look en feel graag hulpmiddelen die passen in dit interieur. Op onze website kunt u deze hulpmiddelen niet alleen bestellen, maar ook personaliseren.
Uw organisatie promoten via het Instore & Livecomm netwerk? Ik help u graag verder.