In 2013 werd meubelmerk FEST opgericht. Femke Furnée, de oprichtster, begon haar meubelimperium vanuit de wens om mooie en betaalbare designmeubelen op de markt te zetten. Inmiddels is het Nederlandse merk een derde Brandstore rijker, in Amsterdam. Een bijzondere vestiging, deze flagshipstore: naast het aanbod aan zelf ontworpen, betaalbare kwaliteitsmeubels en dito woonaccessoires beschikt de winkel over een kleine bioscoop.
In de FEST Cinema kunnen klanten proefzitten op een bank naar keuze. De bank (of twee banken) wordt klaargezet en klanten kunnen er lekker naar een film kijken, terwijl ze ondertussen het meubel testen. Furnée denkt hiermee beter te kunnen laten beleven hoe de bank écht zit, hangt of ligt. Naar eigen zeggen van de oprichtster zit men in een traditionele meubelshowroom vaak te kort, onnatuurlijk en rechtop. De nieuwe winkel zit aan de De Clercqstraat in Amsterdam.
Furnée heeft zelf in een winkel gewerkt en kent het probleem van keuzestress. Meubels kopen gaat gepaard met forse bedragen en eenmaal aangeschaft, hoop je een behoorlijke tijd met een bank te kunnen doen. Maar wat nu als thuis blijkt dat de bank helemaal niet zo lekker zit, als in eerste instantie leek? Dat probleem kun je maar op één manier oplossen, vindt Furnée: door de bank beter te kunnen testen in de showroom.
De crèmekleur van berkenhout voert de boventoon, bijgestaan door berkenhout zelf en een champagnekleurig tapijt.
Klanten vinden bij FEST een eigenwijze, zelfontworpen lijn interieuritems en meubels.
De medewerkers van FEST nemen ruimschoots de tijd om klanten van het juiste interieuradvies te voorzien. Dat op zich biedt al een zeer relaxte winkelervaring, maar door de bank ook nog eens te kunnen testen in de huisbioscoop in het FEST-pand, wordt alles nog comfortabeler. Je kunt genieten van een film, of je nu op de bank zit, hangt of ligt. Precies zoals je thuis zou doen. Zo kom je erachter of de bank bij je past, een totaal nieuwe en unieke winkelbeleving.
De nieuwe flagshipstore is, in tegenstelling tot de andere winkels van FEST, niet door hun eigen team ontworpen. Furnée nam voor deze winkel aan S-P-A-C-E projects in de arm, bekend van hun winkelontwerpen voor onder andere Fabienne Chapot en Ace & Tate. Dat de nieuwe FEST-winkel is gebaseerd op de intuïtie van Femke Furnée zal niemand verbazen. Zoals zij zelf aangeeft: “FEST is gegroeid door keihard werken en het vertrouwen op mijn intuïtie.”
Deze intuïtie was de inspiratiebron voor Pepijn Smit, designer bij S-P-A-C-E projects. Hij heeft de manier van werken van FEST als inspiratie gehanteerd voor het interieurontwerp. Smit legt uit: “Dit heb ik proberen te vertalen naar een interieur, waarin alles met elkaar verbonden is – zoals de woorden in een gedicht. Voor mij is de winkel een soort ruimtelijk gedicht: Poetry of Space.”
Smit heeft een balans gecreëerd van vorm, materiaal, textuur en kleur. Er zijn geen harde, vierkante vormen toegepast. “FEST is een inclusive merk dat mensen verwelkomt. De ronde vormen omarmen mensen als het ware. Ze leiden je organisch door de winkel. Uiteindelijk zijn het hele verschillende vormen.” Als voorbeelden noemt hij de grote, semitransparante bolvorm en de organisch gevormde trappen, die samen een geheel vormen. Qua kleurgebruik heeft Smit gekozen voor de crèmekleur van berkenhout, voor berkenhout zelf en een champagnekleurig tapijt, dat ten dele doorloopt in de wand. Hier en daar kom je zwarte accenten tegen, om gewicht te geven aan het geheel. “Het rood in de cinema spreekt voor zich”, aldus Smit.
Uw organisatie promoten via het Instore & Livecomm netwerk? Ik help u graag verder.