'We ontwierpen een virtuele onderwaterwereld vol wonderlijke objecten, vriendelijk qua uiterlijk en met interactieve spelelementen.'

02:38
12-03-2020

Neem een virtuele duik in het diepe!

“Het afgelopen decennium verdronken gemiddeld 8 jonge kinderen per jaar. Een wrede realiteit, want iedere verdrinking is er één te veel”, aldus de Nationale Raad Zwemveiligheid (NRZ). Veel Nederlandse ouders doen vanuit een veiligheidsbesef hun kinderen op zwemles. Leren zwemmen mag dan echt iets Nederlands zijn, toch zijn er kinderen die geen zwemles krijgen. Nieuwe Nederlanders zijn minder of niet bekend met onze zwemtraditie. Kinderen van ouders met een migratieachtergrond lopen daarom meer risico op verdrinking.

De Nationale Raad Zwemveiligheid ondernam actie en schakelde de Experience Designers van Wunderbar.live in. De uitdaging: ontwikkel een spetterende, virtuele zwembeleving, die kinderen op een leuke en innovatieve manier kennis laat maken met de Nederlandse zwemtraditie, zonder daarbij nat te worden. De reacties op de inmiddels succesvol afgeronde pilot zijn zeer positief. We spreken met Daan Denissen, Creative Producer bij Wunderbar.live.

Met twee controllers in de hand, die eveneens beweging registreren, kunnen de kinderen zich al zwemmend voortbewegen in de 3D onderwaterwereld. ‘We onderzoeken de mogelijkheden om in de toekomst zonder controllers de zwembeweging te tracken, zodat de interactie nog intuïtiever is.’

 

Virtual Reality en Gamification dompelen de virtuele zwemmer ‘onder water’

“Het eerste dat wij doen bij een dergelijke opdracht, is in de belevingswereld van de doelgroep stappen”, opent Daan het gesprek. “In dit geval dus de wereld van het kind. We ontwierpen een virtuele onderwaterwereld vol wonderlijke objecten, vriendelijk qua uiterlijk en met interactieve spelelementen. Deze elementen komen kinderen ook in het echt tegen, wanneer ze zwemles krijgen.”

De Virtual Reality Experience wordt door het kind beleefd door middel van een Virtual Reality duikbril, voorzien van bewegingssensoren, waarmee ze zich al zwemmend voortbewegen in de 3D onderwaterwereld. “Hier hebben we een aantal disciplines bij elkaar gebracht”, vervolgt Daan.

“Allereerst natuurlijk het creëren van de virtuele 3D- wereld. Gamification, ook bekend in de retail, zorgt voor interactieve spelelementen. Kinderen worden uitgedaagd om doelen te halen, precies zoals dat in het echt gebeurt. De Nationale Raad Zwemveiligheid wil kinderen op deze vriendelijke manier enthousiast maken voor zwemmen in het algemeen en hun ouders informeren over zwemles in de buurt.”

Experience Box maakt digitale wereld fysiek

Met de expertise die Daan heeft opgedaan in de wereld van de live communicatie kun je het aan hem wel overlaten om vanuit de briefing een passende live omgeving te creëren, waarin de VR-oplossing gepresenteerd en gebruikt wordt. “We hechten evenveel belang aan het digitale als aan het ruimtelijke ontwerp van een beleving, zodat deze twee werelden complementair zijn aan elkaar. Daarnaast moet de ervaring niet alleen van begin tot eind kloppen voor degene die deze beleeft. Het moet minstens zo leuk zijn om er als toeschouwer naar te kijken en uitnodigen om een leuke foto of een filmpje te maken. Voor de look and feel van de Experience Box hebben we als uitgangspunt de low polygon uitstraling van de virtuele wereld genomen. Daardoor is in één keer duidelijk wat er gebeurt en spreekt het de kinderen aan”, aldus Daan.

Het ingenieuze concept in de leuke setting beleefde zijn première op de Praktijkdag Zwemonderwijs, in Sport- en Evenementencomplex Merwestein, te Utrecht.

 

Nu nog een pilot, maar straks hopelijk landelijk ingezet.

Het ingenieuze concept in de wonderlijke setting beleefde zijn première op de Praktijkdag Zwemonderwijs, in Sport- en Evenementencomplex Merwestein, te Utrecht. De toegestroomde professionals uit het zwemonderwijs luisterden naar de woorden van Titus Visser, directeur van de NRZ, die benadrukte dat Nederland een echt waterland is. Jarno Hilhorst, Projectmanager NL Zwemveilig, maakte duidelijk dat kinderen die geen zwemles krijgen een hoger risico lopen op verdrinken. Hij zei daarbij: “We denken dat virtual reality mooie kansen biedt om kinderen te informeren over leren zwemmen en zwemveiligheid.” Hij sprak daarbij de wens uit dat het kersvers ontwikkelde systeem op termijn ook landelijk kan worden ingezet, in de voorlichting op basisscholen. Titeke Postma, bewegingswetenschapper: “Ik denk dat VR heel veel kansen biedt aan kinderen tijdens de zwemles, met name ook om ze te laten zien en te laten ervaren wat zwemmen voor leuke dingen in zich heeft.”

Tot besluit zegt Chantal Tolboom-Heintjes, Manager Communicatie & Marketing NRZ: “Dit is voor ons een pilot om kennis te maken met virtual reality en de mogelijkheden die dat biedt. We gaan vervolgens kijken met diverse partners uit de zwembranche hoe we dit zouden kunnen inzetten in relatie tot zwemles, maar ook in een breder perspectief als het gaat om voorlichting over zwemveiligheid. Dan kun je denken aan een doorvertaling richting nieuwkomers, om hen kennis te laten maken met Nederland als waterland en de risico’s van zwemmen in open water. We denken dat dit goed aansluit bij onze missie om heel Nederland zwemveilig te maken.” 

Tekst: Jan Mol  
Beeld: Wunderbar.live

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

instore-livecomm.nl partners