Platform over beurzen, retail & online business
Nieuws

Neuromarketing: inspelen op het onbewuste brein van je klant

Sergio-Romijn

18 november 2018 Leestijd 4 minuten

Deel dit artikel

Wat is neuromarketing precies? Wat levert het je op?

Verbaas je je ook wel eens over het gedrag van je klanten of mensen in het algemeen? Denk je ook wel eens ‘hoe kan dat nou’? Je bent niet de enige. Veel professionals zoals jij zullen soms dezelfde verbazing hebben. Of dezelfde twijfels over het toekomstig te verwachten gedrag. Menselijk gedrag is irrationeel en ook lastig te voorspellen. Alhoewel, in de irrationaliteit lijken wel patronen te zitten, dus we zijn veel minder onvoorspelbaar dan we soms denken.

Feit is dat we met de standaard modellen over koopgedrag, zoals het beeld van de homo economicus, de werkelijkheid geweld aan doen. Beslissingen worden zelden gedreven door puur economische motieven.

Neurowetenschappers hebben al jaren geleden ontdekt dat ons onbewuste een veel grotere invloed heeft op ons gedrag dan we zelf vermoeden. Veel hersenactiviteit vindt plaats onder de bewuste waarneming. We laten ons vooral drijven door deze automatische piloot (systeem 1 D. Kahneman). Belangrijk opgave voor het brein is energiebesparing. 

Het brein bevat slechts 2% van het lichaamsgewicht, maar is wel verantwoordelijk voor 20% van het totale energieverbruik. We hebben energie nodig voor de belangrijke momenten in de overleving. Die overleving speelt natuurlijk in de Westerse wereld geen rol meer, en ook voor ons voedsel zijn we in een half uur klaar voor de rest van de week. Ons brein functioneert echter nog wel op dat niveau. Ons brein beschikt zodoende ook over allerlei mechanismen om beslissingen te nemen zonder al te veel energie. Deze heuristics & cognitive biases, of denkfouten, zijn de oorzaak dat we nogal eens slordige beslissingen nemen of de werkelijk geweld aan doen. Iedereen kent wel een voorbeeld van een roker die zegt dat een aantal familieleden erg oud zijn geworden terwijl ze toch verstokte rokers waren. We neigen onevenredig gewicht te geven aan gebeurtenissen die we ons kunnen herinneren.    

Neurowetenschappelijke inzichten kunnen marketeers een grote dienst bewijzen en leveren organisaties echt concurrentievoordeel op. Grotere organisaties zijn er al lang mee bezig: neuromarketing. 

Maar wat is het eigenlijk? Volgens de definitie van Stephen Genco, schrijver van standaardwerk: ‘Neuromarketing for Dummies’, is neuromarketing elke marketing of marketonderzoeksactiviteit die gebruikt maakt van inzichten of methoden uit de neurowetenschap. Omdat we geen inzicht hebben in de onbewuste processen, kunnen mensen ook geen betrouwbaar antwoord geven op de vraag: ‘Waarom heb je dat gekocht?’ 

Neuromarketing biedt ook hier uitkomst met nieuwe instrumenten die gedrag voorspellen of hersenactiviteit meten. Toepassing van neuromarketing is mogelijk in het hele marketing en communicatie werkveld, dus ook in live communicatie. Als je er nog niet mee bezig bent,
is het misschien goed er snel mee aan de slag te gaan voordat je concurrenten dat doen!   

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met CLC-VECTA.

Tekst: Sergio Romijn
Sergio Romijn van Braynz, neuromar­keting onderzoeks- en marketingbureau, www.braynz.nl.

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Wouter Jansen

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Instore & Livecomm netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details