HEMA
02:16
15-11-2018

Nieuwlevering klimaatinstallatie in plaats van onderhoud dankzij budgetbewaking

Het is al weer het vierde jaar dat BLR-Bimon op contractbasis het onderhoud aan de klimaatinstallaties van meerdere HEMA-vestigingen verzorgt. Onlangs was de HEMA in Den Haag aan de beurt, waarbij de leeftijd van de installatie langzamerhand parten begon te spelen.

“Op basis van ons Meer Jarig Onderhoud Budget en de onderhoudsanalyse die we in Den Haag uitvoerden, moesten we concluderen dat het vervangen van losse onderdelen niet het gewenste resultaat zou geven, de installatie moest worden aangepast aan de huidige energie normen. Er werd overgegaan tot levering van een geheel nieuwe installatie”, vertelt Wim Birkhoff, eigenaar bij BLR-Bimon. HEMA begreep de noodzaak en tekende de offerte voor akkoord.

Koeling en verwarming van oud naar nieuw
“Na akkoord is het project van de service- en onderhoudsafdeling verhuisd naar de projectafdeling en zijn we gestart met de opname van de werkzaamheden. Davey Heeren en Daniel Tabbers, project­leider bij BLR-Bimon, trokken drie dagen uit voor de opname. Het werk besloeg twee verdiepingen, met inbegrip van de dienstruimtes. Dan hebben we het over het kantoor van de filiaalmanager, de telruimte en de kantine. Voor de dienstruimtes waren individuele klimaatinstallaties voorzien”, schetst Birkhoff.

De oude, primaire installatie had inmiddels 20 jaar op de teller staan. Tabbers: “In de oude situatie werd de ventilatie met vrijwel 100% buitenlucht gedaan. De verwarming werd gevoed met warm water, afkomstig van de Cv-installatie van de Bijenkorf in het belendende pand. Naar huidige maatstaven een onwenselijke situatie. In de nieuwe situatie is alles uitgevoerd met warmtepompen die op het dak staan op de plek van de oude koudwatermachine. Dit in combinatie met luchtbehandelingskasten voorzien van warmteterugwinning die opgesteld staan in de kelder en tussenverdieping.”

HEMA
In de nieuwe situatie is alles uitgevoerd met warmtepompen die op het dak staan op de plek van de oude koudwatermachine.

Bouwtechnische uitdagingen
Voor terugvoer van lucht naar de luchtbehandelingskast bleken er grotere kanalen nodig te zijn dan er bouwtechnisch toegepast kon worden. “We hebben gekozen voor kleinere kanalen, de toevoer- en retourleidingen delen nu dezelfde ruimte. Om geen afbreuk te doen aan de koelcapaciteit hebben we extra satellietunits ingezet”, aldus Tabbers. “De luchtgordijnen vormen een uitzondering in het plan, die zijn aangesloten op het oude warmwatercircuit. Wel worden deze meegenomen in de centrale aansturing.”

Slimme aansturing maakt de installatie compleet
“De aansturing gebeurt middels een PRIVA-regeling”, vervolgt Birkhoff. “Waren we voorheen nog servicepartner van PRIVA, daar zijn we sinds kort contracting partner. Bij de HEMA in Den Haag hebben we de eerste PRIVA-kast geplaatst die volledig in eigen beheer is gebouwd, geprogrammeerd en geplaatst en in gebruik gesteld is. BLR-Bimon kan op afstand monitoren via PRIVA en de temperatuursensoren uitlezen. Birkhoff: “Tevens kunnen we de luchtbehandelingskast en het luchtgordijn via PRIVA aansturen. Het PRIVA-dashboard in de winkel is alleen toegankelijk voor de filiaalmanager, voor het instellen van de temperatuur – tussen de 19˚ en 23˚ Celsius – en het uitlezen van storingen.”

Verbouwen met de winkel open
Alles werd weggewerkt achter systeemplafonds, normaliter al een behoorlijke klus, maar helemaal als dit gedaan wordt terwijl de winkel open is. “We stonden netjes op onze steigers te werken tussen het winkelend publiek overdag. Alleen in het restaurant hebben we na sluitingstijd gewerkt, om hygiënische redenen. Er dwarrelt nog weleens iets naar beneden tijdens het werk”, schetst Tabbers.

HEMA
In het restaurant werd er na sluitingstijd gewerkt, om hygiënische redenen.

Turn-key werken met een stuk extra service
BLR-Bimon heeft in samenwerking met de bouwkundig adviseur bijgedragen aan het verhogen van de brandveiligheid. Tabbers: “We nemen zo’n opdracht turn-key aan, dus inclusief randzaken als elektra. Daar horen brandveilige doorvoeren bij. BLR-Bimon maakt en bewaakt de planning en staat in continu contact met het hoofdkantoor van de HEMA en het filiaal zelf.”

Daar voegt Birkhoff aan toe: “We zijn dagelijks bezig met het verlenen van service aan de HEMA, in een mooie constante samenwerking. We hebben 80 filialen in beheer. Communicatie is van cruciaal belang, die moet helder, transparant en gedetailleerd zijn. De HEMA waardeert het enorm dat we ons aan die regels houden.”  

Tekst: Jan Mol   Beeld: Aschwim Snel Fotografie
Uitgelichte afbeelding: We stonden overdag netjes op onze steigers te werken tussen het winkelend publiek.

instore-livecomm.nl partners

Verticaaldagen BeneluxUtilicht