Platform over beurzen, retail & online business
Events

Ontdek de laatste franchise trends op de Franchise Expo Paris 

19 maart 2018 Leestijd 13 minuten

Deel dit artikel

De vooruitzichten voor de aankomende editie van de Franchise Expo Paris, de grootste internationale franchisebeurs, die plaatsvindt van 25 t/m 28 maart 2018 in Parijs, zijn uiterst positief, met naar verwachting 560 exposanten en ruim 480 merken en 90 vertegenwoordigde sectoren. 140 exposanten nemen voor het eerst deel aan deze 37ste beurseditie en 150 internationale merken presenteren de laatste trends en concepten wereldwijd.

“De 35.000 investeerders, start-ups en retailers die de Franchise Expo Paris jaarlijks bezoeken, zijn in eerste instantie op zoek naar goede ideeën voor het starten van een bedrijf of het doen van een investering”, aldus beursmanager Sylvie Gaudy. “Dankzij de vele exposanten uit een breed scala sectoren en de internationale zichtbaarheid, positioneert de vakbeurs zich als wereldwijde showroom voor het franchise bedrijfsmodel.”

Auto’s, fietsen en motoren
De belangrijkste spelers uit de automotive branche zijn aanwezig op de Franchise Expo Paris 2018: Feu Vert, Midas, Norauto, Point S, Roady, Speedy and Doc Biker. Een opvallende trend dit jaar, is de voorruit (France Pare-Brise en Chrono Pare-Brise) en carwash (Eléphant bleu en Lav’Car). De elektrische fiets wordt vertegenwoordigd door Wattitud and Maa Bikes.

Hoewel er in deze sector meestal een substantiële initiële investering nodig is, profiteren automotive franchisers vervolgens van de veroudering van het wagenpark, want consumenten moeten hun voertuigen gedurende het hele jaar onderhouden”, verklaart Sylvie Gaudy.

Automotive – Franchisecijfers in Frankrijk
83 netwerken  – 7.886 franchisers  –  € 2,58 miljard franchise omzet

Gebouwen en woningen
Eén van de belangrijkste trends in de bouwsector is de verbetering van de outdoor leefomgeving (bijv. DSM, Daniel Moquet Signe Vos Allées, Rénoval, Vertige en Agir Rénovation) en domotica. “De bouwsector krijgt een nieuwe impuls en staat aan de wieg van nieuwe verwachtingen op het gebied van hernieuwbare energie en duurzame constructie. De regelgeving met betrekking tot energietransitie verandert en biedt unieke kansen aan deze sector”, licht Sylvie Gaudy toe. De dynamiek van de bouwsector komt naar voren uit de twee genomineerde franchisers voor de ‘Révélations de la Franchise’ (Franchise Revelations) prijzen. Het merk ‘Préservation du Patrimoine’, met een aanbod voor energiezuinige renovatie voor huizeneigenaars, is gekozen tot winnaar van deze wedstrijd.

Bouw – Franchisecijfers in Frankrijk
58 netwerken  –  1.458 franchisers  –  € 0,89 miljard franchise omzet

Uiterlijke verzorging, gezondheid en fitness
Met ongeveer 50 exposanten, een stijging van 33% vergeleken bij 2017, groeit deze sector snel en wordt op de vakbeurs vertegenwoordigd door belangrijke marktspelers uit de fitnessbranche: Fitness Park, L’Orange Bleue, Gigafit, Freeness en Keep Cool. Enkele jaren geleden gestart en nu weer terug is de Aquabike (1° Eau Fitness Marima, een concept uit Italië, Aquabecool, Swimcenter, and more).

Een unieke nieuwkomer dit jaar is de hammam/spa van Les Bains de Marrakech.

“Deze dynamische en innovatieve sector breidt zicht voortdurend uit met gespecialiseerde concepten”, aldus Sylvie Gaudy. 

Uiterlijke verzorging, gezondheid en fitness – Franchisecijfers in Frankrijk
Uiterlijke verzorging, gezondheid en fitness: 164 netwerken  –  7.223 franchisers  –  € 2,03 miljard franchise omzet

Foodretail en -distributie
Overige sectoren die worden vertegenwoordigd op de Franchise Expo Paris (16% van de exposanten) betreffen foodretail en -distributie, zoals wijnwinkels, chocolatiers en bakkersketens. Wijn blijft een belangrijk thema op de beurs, met de aanwezigheid van zeven wijnketens: Nicolas, Cavavin, Bibovino, Inter Caves, La Vignery, Vins sur 20 en het Russische merk Easy Wine. Veel bakkersketens zijn aanwezig op de vakbeurs (o.a. Feuillette, La Mie Câline, Les Fournils de France, Ange Boulangerie en Boulangerie Louise) en ook chocolatiers (met o.a. Jeff de Bruges, De Neuville, Réauté Chocolat en Des Lis Chocolat) zijn populaire sectoren die unieke zakelijke kansen bieden.

Wat betreft de food distributie zijn alle belangrijke spelers aanwezig: Auchan, Carrefour, Casino, Système U en Les Mousquetaires. Franchising is een toonaangevende trend bij de grote voedingsmiddelenketens. De meest kenmerkende trends zijn biologische producten en convenience stores, die snelle ontwikkelingen ondergaan.

“Dit jaar verwelkomen we met name franchisenemers uit het stadscentrum, die een sleutelrol spelen in de retailstrategie” vertelt Sylvie Gaudy. “Op woensdag 28 maart wordt speciale aandacht besteed aan dit thema, voornamelijk in de conferentieruimte”.

Food – Franchisecijfers in Frankrijk
Voedingsmiddelensector: 182 netwerken  – 14.980 franchisers  –  € 19,10 miljard franchise omzet

 Speciaalzaken
Deze sector omvat concepten gericht op alle soorten entertainment. “In moeilijke economische periodes geven consumenten toch geld uit aan vrijetijdsactiviteiten, als een anti-recessie-remedie”, licht Sylvie Gaudy toe. Escape-games, videogames en karaoke zijn bijzonder populair. Andere concepten, zoals DHZ en creatieve vrijetijdsmerken  (Mondial Tissus, Singer, Self Tissus) zijn ook ruimschoots vertegenwoordigd op de vakbeurs.

Speciaalzaken – Franchisecijfers in Frankrijk
170 netwerken  –  8.092 franchisers, € 5,88 miljard franchise omzet 

Woondecoratie, meubels
35 marktspelers presenteren hun aanbod op de Franchise Expo Paris, waaronder La Compagnie du Lit, Natuzzi Italia, Interior’s en Carré d’Artistes. Ook keukens worden ruimschoots vertegenwoordigd door Franse leaders uit de keukenbranche: Mobalpa, Socoo’c, Schmidt, Ixina, Cuisines Plus, Aviva Cuisines en Cuisinella.

“Merken  voor DHZ, woondecoratie en meubels worden in Frankrijk gestimuleerd dankzij bewoners die veel aandacht hechten aan hun interieur”, aldus Sylvie Gaudy. “De markt is dynamisch en spelers uit deze sector innoveren voortdurend om te kunnen voldoen aan de nationale en internationale concurrentie.”

Woondecoratie – Franchisecijfers in Frankrijk
118 netwerken  –  3.836 franchisers  –  € 7,08 miljard franchise omzet 

Vastgoed
Meer dan 20 exposanten uit de vastgoedsector nemen deel aan de vakbeurs, waaronder de allergrootste marktspelers: Orpi, Guy Hoquet l’Immobilier, Era Immobilier, L’Adresse en Stéphane Plaza Immobilier. Nieuw dit jaar zijn de vele aanbieders van advies en begeleiding bestemd voor particuliere kopers.

“De vastgoedsector is zeer competitief”, legt Sylvie Gaudy uit, “De afgelopen jaren constateren we hoge deskundigheid en een kwalitatief aanbod”.

Vastgoed – Franchisecijfers in Frankrijk
56 netwerken  –  3.359 franchisers – € 1,35 miljard franchise omzet 

Mode en accessoires
Met meer dan 40 merken vormt de sector mode en accessoires het 6e beurssegment (8%). Merken die voor het eerst deelnemen zijn: Kaporal, Pataugas, Besson Chaussures, Jennyfer, NAF NAF, Grain de Malice, DDP, LPB Woman, Un Jour Ailleurs en O Bag, evenals internationale merken uit Italië en Spanje. De laatste lingerietrends (Valège, Simone Pérèle) en kindermode (Bébé 9, Orchestra, Kickers, Z, Kidiliz, La Compagnie des Petits) staan dit jaar volop in de belangstelling.

“Ondanks een moeilijke marktcontext, biedt de snel veranderende modebranche vele mogelijkheden. Bijna de helft van de exposanten neemt voor het eerst deel aan de vakbeurs”, verklaart Sylvie Gaudy.

Mode en accessoires – Franchisecijfers in Frankrijk
358 netwerken  –  7.083 franchisers  –  € 4,10 miljard franchise omzet

Horeca
Horeca vormt de meest dynamische én de grootste beurssector met bijna 20% van alle exposanten.  Losse producten zijn een opvallende trend dit jaar. Voor de pannenkoek zijn bijvoorbeeld vijf concepten: Ar Poul Gwen, Ar Preti, Framboise, Paye Ta Crêpe en Fête à Crêpe. Eveneens in trek zijn Franse frietjes, met merken zoals Frituur, Queen’s Chips en Frite Alors!

World cuisine is ook populair, met name uit Azië: met concepten van Pitaya, Santosha, My Wok en Sushi Wok en Mediterraanse concepten, zoals Artespañol, Canas y Tapas en Couscous Party. Ook Latijns-Amerika is sterk vertegenwoordigd met taco merken (Tacos Avenue, New School Tacos) en het concept Nachos Mexican Grill concept, genomineerd voor de ‘Révélations de la Franchise’ prijzen, een wedstrijd voor start-up netwerken met succesvolle concepten voor distributie en diensten.

“Italië wordt ruimschoots vertegenwoordigd in de horecasector”, stelt Sylvie Gaudy, “De Italiaanse kennis van koffie wordt gepromoot in de vorm van concepten voor koffiezaken, en daarnaast wordt de traditionele pasta en pizza gepromoot.”

Horeca – Franchisecijfers in Frankrijk
Fast food: 200 netwerken  –  5.169 franchisers  – €4,54 miljard franchise omzet
Restaurants: 97 netwerken  –  1.425 franchisers  –  €1,59 miljard franchise omzet
Hotels: 30 netwerken  –  1.936 franchisers  –  € 2,60 miljard franchise omzet

Diensten voor particulieren en bedrijven
Diensten voor particulieren en bedrijven vormt de tweede koploper van de vakbeurs, met bijna 70 exposanten (14%). Ongeveer 20 bedrijven hiervan nemen voor het eerst deel. Op het gebied van diensten voor particulieren groeit met name de kinderopvang snel. Voor bedrijven zijn HR/training en coaching (Action Coach, ISNP, Engage & Grow) veelgevraagde diensten.

“De markt voor diensten ten behoeve van particulieren en bedrijven is permanent en groeit’, aldus Silvie Gaudy. “Steeds meer segmenten behoeven deskundig advies over verzekeringen, financiële investering, kinderopvang, ouderenhulp of aanvullende scholing.”


Franchise Expo Paris in cijfers

  • Ruim 550 exposanten
  • 460 merken, waarvan 140 nieuwe deelnemers
  • Ruim 25 vertegenwoordigde landen
  • 90 activiteitensectoren
  • Ongeveer 100 conferenties en workshops
  • Voor het starten van een bedrijf en franchisenemer worden 

Voor meer beursinformatie: www.franchiseparis.com

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Wouter Jansen

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Instore & Livecomm netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details