Op 1 november jl. zijn het Amsterdamse Faber Vlaggen en XXL-printbedrijf Exposize samengegaan onder de naam FaberExposize. Exposize heeft daarom het pand in Lijnden verlaten en haar intrek genomen in het pand van Faber, in Amsterdam-Westpoort, dat meteen een grondige restyling heeft ondergaan en geheel in lijn is met de nieuwe gezamenlijke huisstijl.
De vestigingen Eindhoven, Zoetermeer en Rotterdam blijven gehandhaafd en zijn ook in de FaberExposize huisstijl omgeturnd. Erik Verkerk, Chief Business Officer, bij FaberExposize vertelt: “Er is vanuit de markt een toenemende vraag naar een complete dienstverlening. Nu we alles onder één dak hebben – in één organisatie – kunnen we dit nog beter leveren.” Verkerk vertelt dat Faber en Exposize al jarenlang met elkaar werkten. “We kenden elkaars ambities,” zegt Verkerk, die in 1999 was gestart met Floor Prints, dat in de loop der jaren was uitgegroeid tot Exposize. “Wij wilden internationaal groeien. Faber had al een groeistrategie door acquisitie. Op een gegeven moment kom je met elkaar in gesprek en werd het voorstel gedaan. Ik zeg eerlijk dat ik in eerste instantie dacht dat ik het niet moest doen. Ik had namelijk het gevoel dat ik nog niet klaar was met Exposize; ik wilde regie blijven voeren over mijn eigen kindje. Toch merkte ik dat ik op een gegeven moment wél open stond voor een overname, juist ook omdat ik me ook heel goed realiseerde dat ik alleen met Exposize moeite zou hebben om de technologische ontwikkelingen in het vakgebied zou kunnen bijhouden. Ook als je zelf wilt innoveren, dan móet je tegen jezelf durven zeggen dat je dat niet alleen kunt en dat je daar een strategische partner voor nodig hebt. Door de samenwerking, die nu heeft geleid tot een fusie, kunnen we volume creëren en dus marktkansen.”
Als je wilt innoveren dan moet je openstaan voor samenwerking met een strategische partner.
De zichtbaar bevlogen Verkerk legt uit dat de markt toch wel enigszins verrast was. “Maar wel op een zeer positieve manier,” zegt hij. “De voordelen van de schaal zijn met enthousiasme ontvangen. Er is immers een organisatie ontstaan waar een wezenlijke productiecapaciteit is ontstaan. Van een oplage van 1 stuks tot aan bijvoorbeeld 10.000. Ook de eigen medewerkers zijn positief. Natuurlijk is het aan ons allemaal een uitdaging om in de komende maanden en jaren de twee verschillende werkculturen nog verder bij elkaar te brengen. Want, bij Exposize waren we natuurlijk ‘anders’ dan hoe Faber was. Faber was wat traditioneler en Exposize was wellicht wat dynamischer; dáár hadden we soms écht hele gekke projecten. Maar ook alle medewerkers zien goed in dat deze fusie voor henzelf ook hele concrete nieuwe kansen biedt. Gezamenlijk kunnen we beter investeren in IT en het machinepark. Gelukkig zien we nu dat de medewerkers van de oorspronkelijk twee verschillende bedrijven al echte collega’s van elkaar zijn geworden en elkaar bewust opzoeken. En… ook gebruik maken van elkaars expertise.”
Als Verkerk wordt gevraagd hoe de nieuwe organisatie er over 5 jaar uitziet, dan is het antwoord helder. “In Nederland zijn we nog steeds de marktleider. Kwalitatief en innovatief staan we op een heel hoog niveau. Maar we zijn vooral internationaal sterker geworden, hetzij met een eigen dealernetwerk of met eigen filialen. Bijvoorbeeld in Dubai of de Verenigde Staten. Ook willen we via de hub Bangkok, waar we al een vestiging hebben, de markt in Azië gaan veroveren. Natuurlijk zal onze innovatiekracht zijn toegenomen. Daarnaast hoop ik dat we de Visual Experience groter kunnen maken. Ik denk ook aan divisie FaberExposize Rentals, waarbij we schermen verhuren waarop content kan worden gecreëerd. Uit dat verhuurmodel zijn intussen ook verkoopproducten ontstaan.”
De ontwikkelingen in de markt markeren overigens een duidelijke tendens. “Onze klanten hebben behoefte aan een compleet pakket; men wil niet meer afnemen bij verschillende leveranciers die deelproducten leveren. Noem het maar een stukje gemak. Of, zo men wil efficiency. Wij spelen daar op in. Zo hebben we recentelijk ook Haan Reclamewerk uit Stiens (Frl.) overgenomen. Zij zijn nu onderdeel geworden van onze groep waardoor we ook de productie van constructies, lichtbakken, pilonen en zuilen onder onze hoede hebben genomen. Bovendien valt het team van 15 installateurs nu onder onze verantwoordelijkheid waardoor we ook op dat vlak een compleet pakket kunnen leveren aan de markt.”
Als Verkerk terugkijkt op het proces, dan moet hij lachen: “Het was een intensieve periode; ik – als persoon – heb hier ook weer ontzettend veel van geleerd. Er is ook een serieus appèl gedaan op mijn inzichten ten aanzien van strategisch ondernemerschap. Maar het mooiste is natuurlijk dat we kunnen doorgroeien omdat we ons hebben geconformeerd aan de meest relevante marktontwikkelingen. Eigenlijk zeg ik daarmee dat we simpelweg nog beter aan de vraag van de klant kunnen voldoen.”
Team FaberExposize – visual experience – heeft vestiging in Amsterdam, Eindhoven, Rotterdam, Zoetermeer en Stiens. Verder is men gevestigd in Duitsland, Zweden, het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Amerika en Thailand. Als specialist in branding en zichtbaarheid heeft FaberExposize een stevige marktpositie op het gebied van printprojecten. FaberExposize is actief binnen de retailwereld, de beurs- en evenementensector, de museumwereld, binnen- en buitenwerk, citydressing en vlaggen.
Tekst: Jerry Helmers Beeld: Faber Exposize
Uw organisatie promoten via het Instore & Livecomm netwerk? Ik help u graag verder.