Platform over beurzen, retail & online business
Events

Parijs toont aan dat de grenzen tussen online en offline commerce vervagen

13 november 2018 Leestijd 7 minuten

Deel dit artikel

Organisator Comexposium kan terugkijken op een geslaagde Paris Retail Week 2018, die van 10 tot en met 12 september gehouden werd. Alles stond in het teken van ‘Smart Phygital’, de samensmelting van online en offline commerce. Waar tijdens de vorige editie, de voorbodes voor dit fenomeen al rijkelijk aanwezig waren, daar domineerde dit thema deze editie van de beurs in Parijs.

Met een keur aan retail technology werd de bezoeker getoond hoe er voor meer conversie gezorgd wordt op de fysieke winkelvloer. De naadloze integratie van technologie in het bewegingsveld van de shopper zorgt ervoor dat er geen waarneembare grenzen meer zijn tussen de fysieke en de digitale wereld.

Het hek is van de dam
Een van de eerste dingen die opvielen was het feit dat er een groot aanbod op het gebied van instore analytics was. De aanbieders van video analytics systemen wonnen de harten van de bezoekers met schitterende demographics demo’s, waarbij gezichtsherkenning van de shopper een keur aan metadata oplevert. Gegevens als geslacht, leeftijd en de happiness index werden in real time getoond.

Op de Paris Retail Week werd op overtuigende wijze duidelijk hoe de diverse expertises tezamen zorgen voor enerzijds een optimale winkelbeleving voor de shopper en anderzijds waardevolle metadata opleveren voor de retailer. Data die, mits goed geanalyseerd, de basis is voor verdere stappen op weg naar meer conversie op de winkelvloer en in de online winkelomgeving. Zaken als digital signage, interactive signage, gamification, het nieuwe betalen en het eindeloze digitale winkelschap creëren samen een optimale conversie. 

Smart Phygital
Nathalie van der Linden, Marketing France bij Channable.

Over verborgen verleiders en absolute aandachtstrekkers
Soms win je het hart van de klant met verborgen verleiders, zoals bijvoorbeeld een verdekt aangebracht watermistsysteem boven een schap met verse groenten. De zachte nevel die verspreid wordt, houdt de groente fris. De verlichting maakt het af: de sla en tomaten ogen zo mooi, dat je er vanzelf trek in krijgt. Wie de absolute aandacht van de klant wil, moet zorgen voor een ‘wow-effect’. Lastig, aangezien de shopper van vandaag verwend is. Toch zorgt een holografische 3D projectie die met animatie volledig integreert met de producten op het schap wel voor stopping power.

Smart Phygital
Frank Bell, Country Salesmanager bij CM Telecom.

Hallo Nederland en België
In de wandelgangen komen we Alexander Aelberts en Sjors Eerens tegen, respectievelijk eigenaar/directeur en product manager bij Prestop in Son & Breugel. Aelberts schetst het doel van hun bezoek aan de beurs: “Voor ons is deze beurs een goed referentiekader. Als koploper in de markt voor touchscreen toepassingen is het goed om te weten waar we staan.” Eerens voegt toe: “We hebben tevens mooie softwarematige oplossing gezien die in Frankrijk zijn ontwikkeld, toepassingen waarvan we weten dat ze goed op onze systemen zouden kunnen draaien.”

In de stand van Projection, de Belgische expert in lichtoplossingen, spreken we met Nicolas Federenko, General Manager en Stephanie Malfrère, Marketing & Internal Sales. “Alle ledverlichting is uitgerust met CASAMBI-modules, voor aansturing via een app. Dat is de nieuwe basis”, opent Federenko het gesprek. Malfrère laat zien hoe accessoires een belangrijke rol zijn gaan spelen: “We leveren op dit moment veel reflectie beperkende filters op onze systemen. Klanten vragen daarnaast vaker om kleurcombinaties in de armaturen, omdat een mooie optiek van de hardware iets doet voor het interieur. We zijn op een punt aangekomen dat verlichting niet alleen functioneel, maar ook imago bepalend is.”

Smart Phygital
Projection, Stephanie Malfrère, Marketing & Internal Sales en Nicolas Federenko, General Manager.

Op de stand van Channable schuiven we aan bij Nathalie van der Linden. “Met de opgedane kennis van de vorige deelname hebben we deze editie een aantal zaken geoptimaliseerd. Het is voor ons een echte relatiebeurs, waarbij we nog meer de nadruk leggen op het feit dat we de Franse klant perfect in zijn eigen taal kunnen helpen. Het doel van deze beurs is om nog meer vertrouwen te winnen en met een mooie portefeuille aan prospects naar huis te gaan”, aldus Van der Linden.

In een gesprek met Frank Bell, Country Salesmanager bij CM Telecom vernemen we dat men bouwt aan een communicatieplatform voor de klant, waar middels een applicatie in elke fase van de customer journey contact gelegd kan worden met de shopper. Bell: “Dat kan via pushberichten, sms, messenger, viber en whatsapp. We nodigen de shopper uit voor acties, bieden nieuwsberichten aan en kunnen hem service verlenen. Daarnaast zijn we payment service provider. Alle disciplines overlappen elkaar. Onze klanten koppelen hun systemen via API’s en plug-ins of maken gebruik van ons webplatform.”

Smart Phygital
De zachte nevel die verspreid wordt, houdt de groente fris.

De Paris Retail Week heeft zich wederom bewezen als een waardevol evenement voor iedere retail professional die graag ‘future proof’ zakendoet.   

Tekst: Jan Mol   Beeld: Jan Mol

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Wouter Jansen

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Instore & Livecomm netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details