Parfois Utrecht
02:17
24-07-2017

Portugese modeketen verovert Nederland

Parfois, retailer in modeaccessoires, wil vanuit Portugal zijn keten uitbreiden in Nederland. Daartoe zijn er vijf flagship stores voorzien, de eerste vlaggen zijn inmiddels geplaatst. Eindhoven kreeg de primeur, Utrecht volgde snel. De expansie in Nederland is in handen van masterfranchisenemer Parfection uit Oud-Beijerland.

De realisatie van de stores is door Parfection in handen gegeven van To Build uit Nuenen, die op haar beurt niets aan het toeval wilde overlaten en Spect bouwmanagers + adviseurs uit Veenendaal voorstelde bij Robert Jan Visser, commercieel directeur van Parfection, voor de begeleiding van de bouwtrajecten. We spraken met Eric de Jonge van Spect, projectleider.

Simultaan werken in twee steden
“Zowel de winkel in Utrecht als in Eindhoven zijn tegelijkertijd aangepakt, tussen de opleveringen zaten welgeteld slechts twee dagen”, opent De Jonge het gesprek. “Het was een krappe planning maar het is gelukt, mede dankzij een intensieve communicatie met het hoofdkantoor van Parfois in Portugal en aannemers die weten wat er in de Retail van ze verlangd wordt. We hadden een technische catalogus van 215 pagina’s ontvangen, als leidraad.”

“Parfois Eindhoven is gerealiseerd in een voormalig pand van Samsung”, vervolgt De Jonge zijn verhaal. “Daar was nog niet zo heel lang geleden verbouwd, dus qua installatiewerk, wanden en plafond konden wij veel behouden en zo besparen op de verbouwkosten.”

De uitdaging voor Spect was echter duidelijk aanwezig: “Hoe kunnen we de Parfois identiteit doorvoeren met gebruikmaking van zoveel mogelijk bestaande materialen en installaties”, schetst De Jonge. “De pui en het rolluik bleven gehandhaafd. We hebben wel veel nieuwe tussen- en voorzetwandjes gebruikt, om de ruimte te verdelen en nisjes te maken. Spannender en volgens het concept van Parfois.”

Parfois Utrecht winkelinrichting To Build

Utrecht volgde snel
Parfois in Utrecht was daarna aan de beurt. In het nieuw opgeleverde deel van Hoog Catharijne afgelopen voorjaar werd gewerkt met een casco opgeleverd pand. De Jonge: “Het enorme afbouwreglement van de beheerder en tevens eigenaar was niet mis. Om de wensen van Parfois door te kunnen voeren binnen de gestelde kaders, moest er veel bijgestuurd worden en veel extra werk verricht worden.” To Build heeft alle bouwkundige zaken, de afbouw, de afwerkvloer en de interieurbouw verzorgd.

“De goedkeuring op het pui ontwerp en de planning waren wel de grootste uitdagingen”, herinnert De Jonge zich. “De verhuurder van het pand had specifieke wensen en eisen voor de pui, die technisch gezien niet haalbaar waren. We kwamen echter met een goed alternatief, dankzij de ervaring en de contacten die Spect heeft.”

De Jonge kijkt terug op een tweetal geslaagde projecten. “Op beide locaties hebben we dezelfde mix aan bedrijven aan het werk gehad en volgens planning opgeleverd.” Ook nu is weer gebleken dat een goede samenwerking tussen alle partijen de olie tussen de raderen is. “Sterke teams, een prima samenwerking en een interieurbouw team wat eerst in Eindhoven aan de slag ging en daarna naadloos kon aansluiten op het werk in Utrecht. Ideaal. De volgende winkel van Parfois, in het winkelcentrum Rotterdam Alexandrium Shopping Centre, staat alweer in de planning”, zegt De Jonge tot besluit.

Tekst: Jan Mol   Beeld: Spect – SWR


Karaktervolle entree is visitekaartje winkel

“Als er ergens sprake was van meedenken met de klant, dan was het wel bij Parfois in Utrecht”, vertelt Wilfred Sparreboom van SWR bv. De winkelpuien leverancier uit Vuren ziet de lijst met eisen en wensen van het winkelcentrum nog voor zich: “Een prachtig idee, maar binnen de gegeven tijd helaas niet uitvoerbaar. We zijn terug gegaan naar de tekentafel en hebben, in de geest van wat de eigenaar van het pand voor ogen had, een nieuwe pui getekend.”

Spect bouwmanagers + adviseurs kreeg vervolgens een technisch haalbaar ontwerp in handen.

“Het ontwerp werd goedgekeurd. Toen werd het pas echt spannend, want het betreffende profiel was niet op voorraad”, vervolgt Sparreboom zijn verhaal. “Gelukkig werd alles op tijd geleverd en konden we snel werken, het pand stond leeg. De eerste avond hebben we de pui en de deuren gezet, de tweede avond ging het glas erin”, aldus Sparreboom. SWR bv en Spect bouwmanagers + adviseurs doen al lang zaken met elkaar. Sparreboom: “André de Haas, de directeur van Spect en ik kennen elkaar ongeveer 15 jaar.”


 

instore-livecomm.nl partners

Column Live CommunicatieKitty Koelemeijer, Hoogleraar Marketing op Nyenrode