Plafondhangers
01:29
02-07-2019

Reclame aan het plafond, wat kan het kwaad?

Reclame op het plafond: een goede keuze?

Reclame is tegenwoordig overal
Je kunt het zo gek niet bedenken of je ziet wel reclame om je heen. Op auto’s, op matrixborden langs de weg, op internet en televisie, op reclameborden in de stad en als gevelreclame op bedrijfspanden. Maar ook kom je de laatste jaren regelmatig reclame-uitingen tegen op vloeren en zelfs op plafonds. Dit laatste verschijnsel, waarbij men vaak kiest voor plafondhangers drukken en die op het plafond aanbrengen, wordt in Nederland steeds vaker toegepast. Maar is plafondreclame via plafondhangers drukken en effectieve manier van p.r. maken, bijvoorbeeld vergeleken met reclame op wanden of op de vloer?

Het belang van wetenschappelijk onderzoek voor de reclamewereld
Een behoorlijk recent wetenschappelijk onderzoek – uitgevoerd in 2015 – heeft enkele interessante conclusies opgeleverd over het effect van bewegingen met het hoofd op de menselijke cognitie. Zo leidt een neerwaartse hoofdbeweging vooral tot en concrete cognitie (praktisch & functioneel), terwijl een hoofdbeweging naar het plafond in de hersenen eerder een abstractie stimuli (zoals verlangen & begeren) genereert. Om deze reden, zo hebben in de afgelopen tien jaar meerdere onderzoekers vastgesteld, kun je om een verlangen op te wekken bij consumenten, het bestede reclame-uitdrukkingen, via plafondhangers drukken, aan het plafond van jouw winkelpand hangen. Heb je echter een concrete aanbieding van één product, dan werkt vloerreclame beter.

Hoe zie je deze theorie in de praktijk terug in winkels?
Er zijn diverse winkels die deze theorieën (lijken te ) gebruiken in hun panden. Zo zie je bij de bouwmarkt Gamma regelmatig op de vloer afbeeldingen met concrete reclame voor één product of één merk. Terwijl de Albert Heijn, ook andere supermarkten doen dit, via plafondhangers appelleert aan de algemene Bonusweken en Hamsterweken, en daarmee een appel doet op het verlangen van de supermarktklanten om zoveel mogelijk korting te krijgen.

Ook op websites komt deze tactiek terug
Bijzonder is dat je bovengenoemde theorie ook terugziet in de opbouw van websites. Zo heeft een website als die van Arke of TUI vaak aan de bovenkant een algemene oproep staan die een beroep doet op het abstracte menselijke verlangen en het gevoel. Bijvoorbeeld: ‘Tal van voordelige last minutes beschikbaar’. De concretere aanbiedingen en gegevens staan op veel websites van aanbieders daarentegen onderaan. Beweegt de bezoeker het hoofd immers naar beneden als hij de webpagina bekijkt, dan worden gedeelten van de hersens geactiveerd die goed concrete informatie verwerken.

Maak gebruik van deze kennis
Kies er als ondernemer ook voor om dit soort wetenschappelijke kennis in de praktijk te benutten door concrete informatie laag te houden, terwijl je abstracte informatie juist hoger hangt of projecteert. Op die manier is jouw reclame zo effectief als maar mogelijk is.

Lees meer over: Nieuws , Plafondhangers , Reclame

instore-livecomm.nl partners

Mazurel InstallatietechniekSalone del Mobile 2019