De 15de beurseditie van de ‘Salon du Fromage et des Produits Laitiers’ vond plaats van 25 t/m 28 februari jl. in Parijs en werd gekenmerkt door uiterst positieve resultaten: 7.644 bezoekers, 14% meer dan tijdens de vorige editie in 2016. Deze stijging is grotendeels te danken aan de ontwikkeling van het aantal internationale bezoekers. Ook het Nederlandse bezoekersaantal is fors gestegen, met ruim 30%. Daarnaast waren er meer exposanten dan ooit tevoren, met de aanwezigheid van 200 bedrijven, waarvan 35% voor het eerst deelnam.
“De internationale dimensie was overal op de vakbeurs zichtbaar: bezoekers, evenementen, exposanten, ontdekking van buitenlandse kazen…. Het aanbod is verder uitgebreid, zonder de kernwaarden uit het oog te raken: excellentie, authenticiteit en het delen van kennis. Op dezelfde manier overwegen wij om de beurs ook in Japan te gaan organiseren. En tenslotte vormde de Paris Cheese Experience, een evenement buiten het beurscomplex, een groot succes”, bevestigt Céline Glineur, beursmanager van de Salon du Fromage.
“Ik ben zeer tevreden over de afgelopen beurseditie: de exposanten, zowel oude deelnemers als nieuwkomers, waren tevreden met de bezoekerskwaliteit, de professionele uitwisselingen en evenementen voor het belichten van hun producten. De resultaten van deze 15e editie zijn zeer positief”, aldus Alain Dubois, voorzitter van de Salon du Fromage.
Internationale ontwikkeling
30% van de exposanten is afkomstig van buiten Frankrijk; nooit eerder in de geschiedenis van deze beurs was dit aantal zo hoog, met in totaal 12 vertegenwoordigde landen. Ook vanuit Nederland waren er meer bezoekers (+31%), maar ook meer exposanten dan tijdens de vorige editie. De volgende bedrijven waren aanwezig met een stand: Boska, CSK Food Enrichment, E.M. Treur en Zn, Intercheese Holland, Kaashandel Remijn en l’Amuse. Tijdens de beurs spraken zij zich positief uit over de gelegde contacten en waren zij enthousiast over het internationale bezoek.
Qua bezoekers zet deze ontwikkeling eveneens door met 21% internationale bezoekers. De top-5 bezoekerslanden zijn: België, Zwitserland, Duitsland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Ook uit Japan en de Verenigde Staten komen steeds meer bezoekers.
4 beursdagen met vele evenementen
De ‘Lyre d’Or’ wedstrijden, de ‘Rendez-vous Experts’, ‘Alliances Insolites’, de ‘Fontainebleau’ wedstrijd, de conferenties, de Paris Cheese Experience…. beursbezoekers konden vele unieke en gezellige evenementen bijwonen.
De ‘Coups du Coeur’ producten
Na een geslaagde eerste editie in 2016, zijn er tijdens de afgelopen beurseditie 10 nieuwe ‘Coups de Coeur’ toegekend door een vakjury. Deze producten waren te ontdekken bij de beursingang en in de beurscatalogus. Een speciale bezoekroute voor ‘Coups de Coeur’ producten was samengesteld om sommige noviteiten en toonaangevende producten te ontdekken, zoals de Manigodine van Joseph Paccar, de boeren Munster van Siffert Frech Affineurs (Fr) en de boeren Cheddar van The Fine Cheese co. (GB).
Terugblik op een succesvolle beurseditie door exposanten en partners
“Door de jaren heen heeft onze relatie met de Salon du Fromage et des Produits Laitiers zich ontwikkeld en onze aanwezigheid in 2018 was dan ook zeer succesvol: enerzijds resulteerde het in vruchtbare ontmoetingen met onze leden, het beleid en de industrie, anderzijds in geslaagde en afwisselende evenementen. Gezamenlijk streven we ernaar dat goede kazen in de juiste handen blijven”, aldus Claude Marten, voorzitter van de Fédération des Fromagers de France (Franse Federatie voor Kaasmakers), een belangrijke partner van de beurs.
“Dit was onze eerste deelname en wij zijn absoluut tevreden. Het is een zeer professioneel evenement waar men de tijd neemt om uit te wisselen. Wij wilden onze contacten met zuivelbereiders en kaasmakers en zijn hierin geslaagd. Over twee jaar willen wij weer aanwezig zijn”, vertelt Bragard, ontwerper van bedrijfskleding.
“Voorheen was het een kaasbeurs, nu is het dé beurs voor kaas en zuivelproducten”, Fromagerie Arnaud, kaasmaker, affineur en distributeur van de 4 AOP’s van het Jura-gebergte.
“Het was geweldig. We zijn erg tevreden met deze eerste deelname. We hadden uitstekende contacten op de stand, die we nu gaan opvolgen! Het is een gezellige beurs met een goed zakenklimaat”, Vom Chäser, kaasmaker van ambachtelijke Zwitserse kaas.
“De Discovery Village was uiterst geschikt voor kleine producenten zoals wij. Dit was een unieke kans! Wij zijn enorm tevreden met de contacten die wij tijdens de beurs hebben gemaakts, met name met zuivelbereiders en kaasmakers. Tevens hebben we veel contacten kunnen leggen voor de export, zoals bijvoorbeeld Verenigd Koninkrijk, Italië,… En het belangrijkste is dat we orders geboekt hebben! Wij komen terug in 2020 ”, Le Bois d’Amalthée, geitenkaasmaker.
Kerncijfers 2018
De 16de beurseditie van de Salon du Fromage et des Produits Laitiers vindt plaats in 2020. Voor meer beursinformatie: www.salon-fromage.com
Volg de Salon du Fromage ook op twitter: @SalonduFromage – #SalonduFromage
Uw organisatie promoten via het Instore & Livecomm netwerk? Ik help u graag verder.