01:33
23-10-2017

Samenspel van licht en schaduw brengt de mens in vervoering

“Verleiders staan nooit op zich. Wat maakt een winkel? Wat zorgt voor beleving? Het is een fijn samenspel van factoren.” Aan het woord is Guy Levy, International Sales Director bij LIXERO in Deurne. We zitten met hem en Tom Trommelen, Corporate Communications Manager, aan tafel voor een gesprek over het effect van licht.

Licht bepaalt de emotie
Levy is ervan overtuigd dat het samenspel van publiek, personeel, interieur en storytelling de beleving voor de klant maakt, mits de verlichting goed is. “Licht bepaalt je gevoel van kwaliteit, prijs en gemoedstoestand. Wij moeten als lichtvormgevers luisteren naar het verhaal van de klant. De sfeer ontstaat uit samenvoeging van alle facetten”, aldus Levy.

Trommelen voegt toe: “Met licht vertalen wij de visie van de ondernemer naar de beleving in de winkel. Wij zetten plannen om in werkende concepten.” Levy: “Op basis van wat de onderneming wil uitstralen en bereiken komen we tot een concept, waar kleur, licht en perceptie bepalen hoe de shopper de winkel ervaart.”

Guy Levy LIXERO

Zonder schaduw geen succes
“Voor lichtbeleving heb je contrast nodig. Met rotatie-symmetrische lichtbronnen leggen wij accenten die nodig zijn. Dat levert naast uitlichting ook onontbeerlijke schaduw op”, legt Levy uit. Trommelen voegt toe: “Licht kan versterkend werken, maar de verkeerde verlichting kan een retailconcept ook breken. Een lichtplan wat niet werkt, zie je terug in de effectiviteit.”

Diepte creëren met leidend licht
“LIXERO formuleert de vraag van de klant terug en zet deze neer naast de doelstelling. Als de klant dan akkoord gaat, dan werken we het plan uit. We willen diepte creëren, de bezoeker leiden met licht”, aldus Levy. “Aangesproken worden op je emoties, maakt dat je onderdeel van de beleving wilt worden, met koopgedrag als gevolg.”

Instore communicatie engineer
Lixero innoveert voortdurend. Een goed voorbeeld daarvan is het LX systeem. Trommelen legt uit: “Het LX systeem komt voort uit het idee dat je in een winkel niet 10 verschillende armaturen nodig hebt. De winkelier wil elk seizoen een passende lichtbeleving, met een eigen kleur saturatie, schaduwwerking, uitstralingshoek en contrastverschil. Dat kan allemaal met ons LX systeem.”

Het LX systeem werkt met dynamisch licht dat wordt ingesteld door ons vanuit onze expertise als lichtexpert”, vertelt Levy. “We werken momenteel toe naar een product wat op afstand door ons is in te stellen, of autonoom kan functioneren. In de toekomst gaan onze armaturen zelf bepalen wat de beste instelling is. Er komen sensoren aan boord van de armaturen, die metingen doen. Het systeem wordt intelligent.”

Trommelen voegt toe: “Het nieuwe systeem zal multifunctioneel en modulair zijn. Het lichtarmatuur kan alles meten en kan voor meerdere doeleinden worden ingezet. Consumertracking en het genereren van big data komen ook in beeld als optie.” Tot slot zegt Levy: “Lixero transformeert van verlichtingsfabrikant en sfeermaker naar instore communicatie engineer.”

LX-LIXERO verlichting

Tekst: Jan Mol   Beeld: Jan Mol / Lixero

instore-livecomm.nl partners

BusinessBoost LIVEFlotex vloer Anne-Claire Petit