Sinds ruim een halve eeuw streeft de internationale voedingsmiddelenvakbeurs SIAL ernaar om het grootste wereldwijde netwerk voor professionals in de voedingsmiddelenbranche te organiseren, een doelstelling die inmiddels met succes is bereikt. Het aangekondigde positieve resultaat van de aankomende beurseditie van de SIAL Paris, van 21 t/m 25 oktober 2018 in Paris Nord Villepinte, onderstreept de toonaangevende positie van de tweejaarlijkse vakbeurs als inspiratiebron voor de voedingsmiddelenindustrie en uniek trefpunt voor het ontdekken van actuele en toekomstige ontwikkelingen.
In oktober 2018 vormt Parijs dé wereldwijde hoofdstad voor voedingsmiddelen, waar de complete branche bijeenkomt voor het delen van actuele en toekomstige oplossingen en om samen de vraagstukken voor de aankomende 30 jaren aan te gaan.
“Alle ogen van de voedingsmiddelenindustrie staan in oktober 2018 gericht op Parijs’, voorziet Nicolas Trentesaux, SIAL beursmanager. “Laten we niet vergeten dat de voedingsmiddelenbranche één van de meest dynamische sectoren is in de meeste G20-landen! Dankzij nieuwe trends en groeiperspectieven die op de vakbeurs ontdekt worden, kunnen marktspelers uit deze sector hun nieuwe doelstellingen bereiken. De SIAL Paris is een uniek platform voor inspiratie waar professionals nieuwe markten kunnen testen, producten introduceren en belangrijke marktspelers ontmoeten voor uitwisseling over toekomstige vraagstukken. Daarnaast vormt de vakbeurs een echt laboratorium: R&D afdelingen van over de hele wereld leggen de laatste hand aan hun innovaties om ze op de beursvloer te kunnen testen. Ruim 2.500 innovaties worden voor het eerst gepresenteerd in het kader van SIAL Innovaties en inspireren de complete foodindustrie”.
SIAL Paris 2018, 9 maanden voor de beursopening
Op negen maanden voor aanvang van de beurs is ruim 90% van de oppervlakte is reeds gereserveerd door exposanten uit ruim 80 landen. Gedurende vijf inspirerende beursdagen kunnen de 160.000 verwachte internationale bezoekers terecht op de SIAL Paris om het aanbod, ingedeeld per sector of per geografische regio, te ontdekken.
SIAL Paris: het trefpunt voor grote groepen en nieuwe start-ups
Na een succesvolle start in 2016 organiseert de SIAL dit jaar wederom speciale beursruimtes voor opkomende sectoren. Voor het eerst is er in 2018 een speciale ‘Alternative Food’ sector, met daarin biologische, ‘e-vrije’, ecologische, duurzame producten en halffabricaten, met een ruimte voor rondetafelgesprekken, conferenties en de organisatie van rondleidingen.
In 2018 gaat speciale aandacht opnieuw uit naar dranken en de ‘Made in France’ producten worden dit jaar wederom in een gezamenlijke beursruimte bijeengebracht. Daarnaast wordt ook de ruimte ‘equipment en diensten’ dit jaar opnieuw georganiseerd om de laatste technologieën en equipment te kunnen presenteren aan het MKB.
Tenslotte biedt de SIAL een helder inzicht in de toekomstige ontwikkelingen van de sector en verwelkomt in 2018 een nieuw evenement ‘Future Lab’, met Europese start-ups, mondiale studies en belevingsruimtes.
SIAL Paris: een inspiratiebron voor chefkoks…. ondersteund door Yannick Alléno!
In 2018 wordt de moderne keuken vertegenwoordigd door Yannick Alléno, sponsor tijdens de aankomende beurseditie. Yannick Alléno behoort tot de uiterst exclusieve kring van grootste chef-koks ter wereld en wijdt zijn leven vol enthousiasme en passie aan de Franse keuken. Nieuwsgierig en veeleisend, speelt hij met bestaande grenzen en legt de basis voor een nieuwe, authentieke keuken: la Cuisine Moderne.
Als sponsor maakt Yannick Alléno onderdeel uit van de selectiecommissie van de SIAL Innovatieprijzen. Hij definieert de bezoekroute ‘restaurants’ en selecteert producten van exposanten voor een boodschappenmand die zijn naam draagt. De kok-chef verschijnt eveneens in de SIAL TV uitzending op 21 oktober, de openingsdag van de beurs.
Van 21 t/m 25 oktober 2018 vormt de SIAL Paris een uniek vakevenement voor bedrijven uit de voedingsmiddelenbranche, op zoek naar nieuwe markten, exportklanten, extra inkomstenbronnen (ruim 6 maanden extra omzet volgens exposanten van de SIAL Paris 2016), of nieuwe leveranciers. Mis het niet!
Nederland sterk vertegenwoordigd op de SIAL-beurzen
Dit jaar zal het aantal Nederlandse bedrijven op de SIAL Paris nog groter zijn dan in 2016. Naar verwachting zijn dat er meer dan 200! Zij zijn aanwezig met een eigen stand of nemen deel aan de door Gielissen georganiseerde Dutch Pavilions.
Een van de belangrijkste redenen om deel te nemen aan de SIAL Paris is het internationale karakter van de beurs. Meer dan 70% van de verwachte 160.000 bezoekers komt van buiten Frankrijk. Naast een grote toestroom van Europese bezoekers komt een aanzienlijk deel van de SIAL-bezoekers uit Azië (7%), Afrika (5%), het Midden-Oosten (6%), Zuid-Amerika (4%) en Noord-Amerika (4%). Daarnaast is de SIAL Paris de beurs bij uitstek voor het introduceren van nieuwe producten. De SIAL Innovation Awards zijn zeer gewaardeerde prijzen en de winnende bedrijven merken meteen de impact op hun omzet.
Het SIAL Network heeft zich wereldwijd ontwikkeld, naast de SIAL in Parijs vinden met succes nog vijf beurzen jaarlijks plaats: SIAL Canada is ondertussen volgeboekt (2 t/m 4 mei 2018 in Montreal). SIAL China (16 t/m 18 mei 2018 in Shanghai) heeft nog wat ruimte op het Holland Pavilion en ook kunnen nog individuele stands geboekt worden. Een dertigtal Nederlandse bedrijven is er dit jaar bij in China. In november staat de SIAL Interfood Jakarta op het programma (21 t/m 24 november 2018), met 45.000 bezoekers een goed bezocht evenement. Van 10 t/m 12 december opent SIAL Middle East zijn poorten, een beurs die zich met name onderscheidt door een uitmuntend matchmaking programma en een sterk stijgend aantal bezoekers (+16%).
De nieuwste aanwinst van de SIAL is Food India Inspired by SIAL in New Delhi (16 t/m 18 september 2018). Het doel van de beursorganisatie is om ongeveer 250 bedrijven kennis te laten maken met de Indiase groeimarkt. Naast een beursconcept met bezoekers en exposanten biedt de organisatie de exposanten een afsprakenprogramma met Indiase inkopers; workshops over markten, trends en trade barriers; proeverijen van de aangeboden producten; en Store Tours, excursies aan retailers om de Indiase markt beter te begrijpen.
Vertegenwoordiging in Nederland
Op de internetsite www.sialparis.com kunnen bezoekers terecht voor de voorbereiding van hun beursbezoek, de aanvraag van toegangsbadges, het programmaoverzicht, de beursplattegrond en de exposantenlijst. In Nederland wordt de SIAL Paris 2018 vertegenwoordigd door Promosalons Nederland (tel: 020-4620020, e-mail: info@promosalons.nl). Hier kunnen geïnteresseerden terecht voor al hun vragen met betrekking tot bezoek en deelname aan de beurs.
Uw organisatie promoten via het Instore & Livecomm netwerk? Ik help u graag verder.