01:48
30-10-2019

Sterk op de Duitse markt

Ook onze oosterburen huren graag beursmeubilair bij de expert. Met een vestiging in Duitsland (sinds 2013) zorgt ADEXPO ervoor dat de markt aldaar op een zo direct mogelijke manier wordt bediend. Een strategische keuze van André van Bezooijen, eigenaar en directeur van ADEXPO, die hiermee de internationale weg die het bedrijf heeft ingeslagen verder bewandelt.

“Behalve aan het Verenigd Koninkrijk leveren we ook in Duitsland”, opent Van Bezooijen het gesprek. “Strategisch gelegen tussen Düsseldorf en Keulen opereert ADEXPO vanuit de plaats Neuss.” We spreken met Van Bezooijen terwijl ADEXPO net Gamescom 2019 in Keulen achter zich heeft. “We zijn al jaren preferred supplier aan de Kölnmesse en kijken terug op maar liefst 15 trucks met materiaal die we voor Gamescom 2019 de weg op gestuurd hebben.”

ISH 2019. (Beeld: Standbouwfotografie)

 

Eén vierkante kilometer aan meubilair op Duits grondgebied

ADEXPO laat niets aan het toeval over. De nederzetting in Neuss herbergt maar liefst 1.000 m2 aan meubilair en biedt plaats aan totaal 9 medewerkers. “Met André Stüwe als ‘Geschäftsleiter’ (bedrijfsleider) en uitbreiding van het salesteam is ADEXPO klaar voor de volgende fase. ADEXPO Duitsland heeft zowel intern als extern sales mensen rondlopen om klanten zo goed mogelijk te kunnen helpen. We beleveren steeds meer beurzen in Duitsland en leveren daar vanzelfsprekend onze ADEXPO-service”, vertelt Van Bezooijen. “Onze vernieuwde meubelcollectie slaat aan op de Duitse markt. Het team in Neuss zal de kernwaarden van ADEXPO steeds verder uitbouwen. We hebben het dan over betrouwbaarheid, kwaliteit en service. Ik heb alle vertrouwen in onze mensen in Duitsland en zij zijn ook enthousiast.”

Domotex 2019.

 

Groeien per beurstitel

ADEXPO groeit in Duitsland per beurs-titel. Daar worden nauwkeurige analyses op losgelaten, waarbij er geconcludeerd wordt dat er steeds meer stands bijkomen, het vaker draait om de inhoud en er meer op luxe gefocust wordt. Elke week vindt er overleg plaats met de Duitse medewerkers.

Van Bezooijen: “We overleggen elke week met de betrokkenen door bij elkaar aan tafel te schuiven. De ene week in Duitsland, de andere week in Nederland. Zo creëren we tevens verbinding tussen de vestigingen in beide landen.”

Hoe zit het met zaken als taal- en cultuurverschillen? “In Nederland hebben we twee planners/werkvoorbereiders en twee binnendienstmedewerkers zitten die prima Duits verstaan, praten en schrijven. En wat betreft cultuurverschil… ondanks het feit dat werken in Duitsland meer aan hiërarchische structuren onderhevig is dan bij ons, hebben we ook daar geen problemen. Wij communiceren iets directer en Duitsland kent een zeer punctuele mentaliteit. In de mix werkt dat succesvol.”

Refresco PLMA 2019.

 

Euroshop komt er weer aan

Van Bezooijen werkt met zijn Duitse team momenteel aan een marketing- en salesplan voor Duitsland: “We bekijken onder andere hoe we ons willen profileren op Euroshop. Het is natuurlijk bijzonder dat we daar als Nederlands-Duits bedrijf staan met ‘native’ Duitse medewerkers. Dat gaat in de smaak vallen bij de Duitse klant, voorspel ik.” Logisitiek gezien komt 80% van de leveringen nog vanuit Roosendaal. “Dat traject moet langzaam groeien. We zijn al mooi op weg met onze 1.000 m2 materiaal, maar we moeten nu kijken naar magazijnlocaties, handling et cetera. Daar werken we continu aan”, zegt Van Bezooijen tot slot.

Tekst: Jan Mol  
Beeld: ADEXPO/Standbouwfotografie
Lees meer over: Adexpo , Groei , Internationaal , Meubilair

instore-livecomm.nl partners