Technology Never Sleeps

Bij een optimale conversie op de fysieke winkelvloer horen nieuwe methoden van betalen. Betekent dit dat contant geld en betalen met de bankpas wellicht tot de verleden tijd gaan behoren, binnenkort?

03:16
13-03-2019

Technology Never Sleeps… en de retail is inmiddels klaarwakker!

Met de pay-off ‘Technology Never Sleeps’ werd ook deze editie van EuroCIS weer aangekondigd. Daarmee wordt goed omschreven hoe snel de ontwikkelingen gaan binnen de retail technology. EuroCIS, gelieerd aan EuroSHOP, liet van 19 tot en met 21 februari in Düsseldorf weer goed zien welke vaart er in zit.

Kenmerkend voor de laatste ontwikkelingen op gebied van retail technology is wel het feit dat er een evolutie (noem het revolutie) plaatsvindt van ‘smart solutions’ naar ‘artificial intelligent assistance’. Kunstmatige intelligentie vindt in een rap tempo zijn weg binnen alle takken van sport die de retail technology rijk is.

970px" class="wp-caption alignnone">Technology Never Sleeps

Tim Arits en Seamus McHugh zien dat de retailer klaar is om een volgende stap te zetten.


Smart verandert langzaamaan in Intelligent

Alle metadata die gegenereerd worden op de winkelvloer, komend uit bijvoorbeeld camerasystemen, 3D lasersensoren en heatmap sensoren, waren tot nog niet zo lang geleden ‘smart’. De retailer zat aan het eind van de dag met een berg data, waar een analyse op losgelaten moest worden.

Slimme dashboards en consultancy van gespecialiseerde bedrijven hielpen om tot gefilterde gegevens te komen, waarop geacteerd kan worden. Inmiddels wordt de interpretatie van de gegevens in veel gevallen overgelaten aan kunstmatige intelligentie. Het voordeel daarvan is dat er verbanden gelegd kunnen worden tussen datasets, die voorheen niet gezien werden. Via machine learning maakt het systeem zichzelf steeds slimmer: uiteindelijk wordt er toegewerkt naar het kunnen voorspellen van koopgedrag. De grote uitdaging voor de branche: hoe houden we alles netjes binnen de nieuwe AVG wet?

Innoveren met de voet op het rempedaal
Op EuroCIS werd duidelijk dat de revolutie binnen retail technology in Europa lichtelijk afgeremd wordt door de AVG wet. Integrators grijpen naar allerhande alternatieven voor de camerasystemen. De angst zit er een beetje in. Het tegenovergestelde zagen we bij de Chinese exposanten, die op last van de hier geldende wetgeving op de stand de functionaliteit van de systemen moesten terugschroeven.

De ontwikkelingen gaan in China, niet gehinderd door enig privacyvraagstuk, enorm hard en noviteiten worden vrijwel direct ingezet. Dat neemt echter niet weg dat de alternatieven waar in Europa naar gekeken wordt, stuk voor stuk prima oplossingen zijn. Kortom, wij innoveren hier, maar met de voet lichtjes op het rempedaal.

Technology Never Sleeps

Gaat de ledbanner met actieve content de saaie papieren schapbordjes vervangen?


A.I. als de ultieme ‘sidekick in sales’

We schuiven aan tafel bij Tim Arits en Seamus McHugh van het Ierse bedrijf InTouch. Hun software draait in de stand van Pyramid op intelligente displays en selfservice kiosken. Gevraagd naar de huidige stand van zaken antwoordt McHugh: “We merken dat de retail klaar is voor de intelligente oplossingen die we bieden. We onderscheiden vier fases van gepersonaliseerd aanbieden van koopwaar op de fysieke winkelvloer. Fase 1 is personalisatie op winkelniveau. Dat betekent dat je als retailer aanbiedingen doet die bijvoorbeeld te maken hebben met het heersende weerbeeld, of thematisch, bijvoorbeeld als er belangrijke sportwedstrijden zijn.”

“Fase 2 wordt al persoonlijker: met de inzet van camera’s en sensoren kan de retailer aanbiedingen doen op basis van ‘demographics’. Er wordt dan rekening gehouden met zaken als leeftijd en geslacht van de shopper. In deze fase genereer je al data die je later kunt inzetten.”

Arits voegt toe: “Ons systeem is kunstmatig intelligent en wordt steeds slimmer dankzij machine learning.” McHugh: “Dat gaat zelfs zover dat winkels in een keten van elkaar leren.” Fase 3 wordt door de heren bestempeld als ‘One to one personal’. McHugh legt uit: “Klanten worden bij binnenkomst herkend omdat ze meedoen aan een loyalty programma en toestemming hebben gegeven om hun profiel in te zien en aanbiedingen te ontvangen. Promoties die getoond worden in de winkel zijn dan afgestemd op het specifieke profiel van de klant. Middels kiosk, digital signage en aanbiedingen in de app krijgt de klant zaken binnen zijn persoonlijke interesseveld voorgeschoteld.”

Arits omschrijft fase 4 als ‘hyperpersonalisering’ en licht toe: “Met gebruikmaking van voorgaande methoden, wordt in deze fase gekeken naar wat er in de winkelmand ligt en daaromheen worden aanbiedingen getoond die binnen het umfeld passen van deze aankopen. Bedenk dat een derde van alle verkopen bij de grote online retailers voortkomt uit bijverkoop! Dat willen we nu naar de fysieke winkelvloer brengen.”

Alles onder controle hebben in een opstuwende markt
Op de stand van Prestop, specialist in touch oplossingen, wijst directeur en eigenaar Alexander Aelberts ons op de gloednieuwe selfservice zuil. “Dit is een van de meest compacte, tweezijdig bedienbare kiosken op de markt. Dankzij onze eigen cleanroom in de productie zijn we in staat om onze touchscreens volledig uit glas te maken. Deze zuil is zo goed schoon te maken, dat er zeer hoge hygiënische standaarden bereikt kunnen worden. Dit is ons antwoord op de problematiek die onlangs breed in het nieuws kwam, over de aanwezigheid van darmbacteriën op bestelzuilen bij een fastfoodketen.”

Technology Never Sleeps

Het team van Prestop bij de nieuwe, ultra hygiënische bestelzuil.

Nog een huzarenstuk op de stand is de curved touchdisplay. “Daar scoren we goed mee hier”, zegt Aelberts. Van Sjors Eerens, Product/New Business Manager bij Prestop, vernemen we dat de aanloop in de stand van hoge kwaliteit is op EuroCIS. “Van brandstofmerken tot en met supermarktketens, van kleding brands tot en met scouts die er door opdrachtgevers op uit gestuurd zijn om de juwelen van de beurs eruit te pikken, we hebben alles voorbij zien komen. In een markt die concurrerend is, steken wij boven de massa uit doordat we kwaliteit leveren, alles zelf ontwikkelen en produceren en laten zien dat we alles onder controle hebben. Ook qua software.”

Het laatste wapenfeit bewijst die stelling: Prestop werkt aan een order van 1.000 touchzuilen voor het Duitse elektrische fietsenmerk Winora. “Dat had niet gekund als we niet hadden geïnvesteerd in onze productie; met name de cleanroom maakt ons super slagvaardig”, zegt Aelberts tot slot.

Tekst: Jan Mol
Beeld: Jan Mol

instore-livecomm.nl partners

Brommer- en ScooterpleinNetwerklounges