In de twee meter zone na de ingang staat een host of hostess de bezoekers op te vangen, die moet beslist in een comfortabel klimaat kunnen werken van de KPN.

01:31
11-11-2019

Vaderlandse provider ingenieus en all electric geklimatiseerd

We schreven al eerder over het concept dat KPN uitrolt in haar winkels, met Den Haag als lichtend voorbeeld. Dat mag letterlijk genomen worden, bezoekers stappen letterlijk binnen in een wereld die alles weg heeft van de sfeer die op de website wordt opgeroepen. Verantwoordelijk daarvoor zijn de wanden en meubels in de winkel, die inwendige ledverlichting hebben.

De sfeer is uniek te noemen, maar kent ook een keerzijde. Wim Birkhoff, eigenaar van BLR-Bimon, legt uit: “Door het massaal inzetten van ledverlichting kent de winkel een vrij hoge warmtelast. Er moet derhalve veel gekoeld worden. Daar komen wij in beeld, met een doeltreffende oplossing.”

Specifiek pakket aan eisen en wensen

KPN uitte de wens om een aantal zaken omtrent de klimatisering duurzaam te maken. “We ontwikkelden voor dit shopconcept een betaalbare klimaatregeling voor vrije koeling, die we zelf programmeren. De warmtelast in de winkel is van die orde van grootte, dat er het hele jaar door gekoeld moet worden achter in de winkel. Ons systeem voorziet in hergebruik van de warmte voor warm tapwater, waarop het luchtgordijn is aangesloten. Daarmee nemen we afscheid van de CV waar het luchtgordijn normaliter op aangesloten is en komen we tot een gasloze winkel.”

Door het massaal inzetten van ledverlichting kent de winkel een vrij hoge warmtelast.

 

Inmiddels heeft BLR-Bimon vier KPN winkels op deze manier van het gas af gehaald, in Assen, Enschede, Gorinchem en Den Haag. Birkhoff: “Daarbij maakt het niet uit of er sprake is van een oud pand of een nieuw pand. De KPN winkel in de Spuistraat in Den Haag is bijvoorbeeld heel oud, maar nu volledig gasloos.”

KPN heeft zich ten doel gesteld voorop te lopen als het gaat om duurzaamheid in retail. “Dat is niet om economische redenen, maar puur uit overtuiging”, licht Birkhoff toe. “Natuurlijk kan marketing er goed mee uit te voeten, KPN kan zeggen dat men als groenste provider ter wereld duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan.”

De all electric uitdaging

Voor BLR-Bimon was de uitdaging vooral het toepassen van hun systeem op kleine schaal, in oude panden. “We hebben al veel winkels all electric gemaakt, maar nog nooit met de comfortvraag van de KPN. In de twee meter zone na de ingang staat een host of hostess de bezoekers op te vangen, die moet beslist in een comfortabel klimaat kunnen werken van de KPN. Inmiddels zit KPN met de uitrol van haar nieuwe concept op 40 winkels, waarvan wij er nu 4 all electric gemaakt hebben. Het is een bijzonder en vooral mooi concept, we zijn trots dat we met ons klimaatsysteem onderdeel mogen zijn van het comfort dat deze winkels te bieden hebben aan zowel winkelpersoneel als shoppers”, aldus Birkhoff. 

Tekst: Jan Mol  
Beeld: BLR Bimon

instore-livecomm.nl partners