Beleving creëren

Bertil van Veen: “Dat onze klanten kiezen voor betrouwbaarheid, is iets wat nooit zal veranderen in onze markt.”

02:14
23-07-2019

Van event engineering naar event imagineering (en een beetje magie)

“Beleving creëren is een stap verder gaan dan verwacht.” Een uitspraak van Bertil van Veen, Commercial Director bij Van der Veen Event Engineering. We zijn in Rijswijk te gast bij Van der Veen Event Engineering om met hem te praten over wat live communicatie nodig heeft en succesvol maakt.

“Al een ruime eeuw doen we ons werk vooral achter de schermen. Wat ons betreft blijft dat ook zo. Wie in de spotlights moeten staan, zijn onze opdrachtgevers. Bedrijven die een event organiseren. De organisaties achter een congres. De ondernemers op een beurs. Maar het ontstaan van die beleving, dat begint uiteraard achter de schermen. Vaak al maanden voor het evenement”, vertelt Bertil.

Beleving creëren

Van der Veen Event Engineering heeft momenteel twee panden in gebruik, aan beide kanten van de straat.


Met meer dan 100 jaar ervaring weet je wel wat klanten nodig hebben
Een oude foto uit 1915 laat zien hoe Van der Veen stroom aanlegt om een kerk uit te lichten. Een foto uit 1916 laat een verlicht reclamebord zien. Stille getuigen van de start van een evolutie tot waar Van der Veen nu staat. 

Inmiddels is Van der Veen Event Engineering op een punt aangekomen dat er per jaar meer dan 550 projecten worden gerealiseerd in 15 landen. “Van specialist in stroomvoorziening én verlichting naar een full-service organisatie binnen de live communicatie. Dan kun je denken aan consultancy, licht techniek, audiovisuele techniek, trussing, rigging en stroomvoorzieningen. De klant legt een idee bij ons neer voor een evenement of beursstand en wij verzorgen het geheel van A tot Z. Via onze specialist achter de tekentafel of onze rigger in de spanten, de klant heeft er geen omkijken meer naar.”

Beleving creëren

Verlichting ligt keurig gerubriceerd op voorraad, klaar voor het grijpen.


Inspelen op een snel veranderende, dynamische markt
Het zijn opdrachtgevers die zich realiseren hoe groot de impact van techniek is. En die daarom geen enkel risico nemen. Van der Veen is trots op de betrouwbare naam die ze hebben opgebouwd. In een branche als deze is het immers niet zelden functioneren onder hoogspanning. Bertil: “Dat onze klanten kiezen voor betrouwbaarheid, is iets wat nooit zal veranderen in onze markt. Alles móet gewoon goed werken op het moment suprême. Maar verder is verandering aan de orde van de dag. Niet alleen de branche ontwikkelt zich razendsnel, ook qua techniek worden elke dag nieuwe mogelijkheden, producten en diensten beschikbaar.”

Van der Veen zit daarom niet stil: “De laatste jaren zijn wij ons dan ook flink aan het ontwikkelen. Nieuwe afdelingen groeien in het bedrijf. We willen graag voorop blijven lopen. Zo hebben wij sinds een paar jaar een snelgroeiende content afdeling, waar onze content creators op maat gemaakte content verzorgen voor de klant. Nu hangen we dus niet meer alleen de schermen op, maar verzorgen we ook hetgeen wat op de schermen wordt getoond. Je kunt hierbij denken aan een touch-software omgeving, speciaal voor een klant ontworpen, een live-verbinding met de werkvloer voor een workshop of een spectaculaire opmaak en indeling van een oversized stretch scherm tijdens een congres.” 

Ook de audiovisuele afdeling van Van der Veen is een hardloper, waarmee de organisatie letterlijk uit z’n voegen groeit. Inmiddels wordt er dan ook al druk gekeken naar een grote locatie, die ruimte biedt aan de groei van het bedrijf.

Beleving creëren

Bertil van Veen: “Bedenk goed dat live communicatie de belangrijkste vorm van communicatie is.”


De kunst van het verleiden
“We zijn steeds visueler ingesteld, dat zie je aan de manier waarop beursstands worden opgezet. De gouden regel is dat een stand eerst aandacht moet trekken, dan de kijker naar de stand toe moet lokken, om deze vervolgens de drempel over te trekken. Wij noemen dat Event Imagineering. Dat is echt Next Level, het is het spreekwoordelijke magische poeder dat je richting de bezoeker blaast om hem te betoveren. Bedenk goed dat live communicatie de belangrijkste vorm van communicatie is. Precies dit aspect maakt ons werk zo leuk.” 

Tekst: Jan Mol
Beeld: Jan Mol

instore-livecomm.nl partners

NoltenInvisua Lighting BV