Verlichting
02:32
23-11-2018

Verlichting als basis voor commercieel succes

Verlichting; een onderdeel van iedere beursstand en winkelinrichting met ongekende mogelijkheden. De term ‘winkel’ mag daarbij breed geïnterpreteerd worden; van schoenenwinkel tot bakkerij, van drogisterij tot wijnhandel.

Met een doordachte verlichting op een beursstand of in een winkel kunt u het commerciële succes ervan beïnvloeden. Verlichting zorgt voor zichtbaarheid, herkenbaarheid, onderscheid, dynamiek, sfeer en veiligheid. Met verlichting – of juist de afwezigheid daarvan – kunt u producten benadrukken. Verlichting kan vormen in het interieur benadrukken en versterken. Verlichting kan de stijl van het interieur en het imago van uw merk ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan grote vintage armaturen voor een industriële look, of de creatieve toepassing van glazen potjes of keukengereedschap in combinatie met fittingen en filament LED lichtbronnen voor een bourgondische uitstraling.

Deze veelzijdigheid zorgt ervoor dat er veel aspecten zijn om rekening mee te houden bij het maken van een lichtplan voor een beursstand of winkel.

Verlichting

Verlichting heeft vele vormen
Net als in ieder ander interieur zal de verlichting op een beursstand of in een winkel onderverdeeld kunnen worden in een aantal niveaus. Functionele verlichting versus sfeerverlichting. Basisverlichting versus accentverlichting. Dit maakt dat de type armaturen binnen dit toepassingsgebied zeer divers zijn.

• Voor de basisverlichting wordt vaak gekozen voor downlights of tegenwoordig ook led panelen. Zij zorgen voor een basis verlichtingssterkte die egaal over de winkelvloer verdeeld is.

• Dit wordt rondom (kleding)rekken, producteilanden en langs de wanden aangevuld met draai- en kantelbare plafondspots. Zij kunnen specifiek op de aandachtsgebieden gericht worden. Met behulp van barndoors (verstelbare kleppen) of de keuze voor een specifieke openingshoek / lens kan de lichtbundel van de spot breder of smaller voorzien worden.

• In plaats van vast ingebouwde plafondspots wordt er ook regelmatig gekozen voor een oplossing met een spannigsrail systeem. De rail wordt in of op het plafond bevestigd en biedt volledige flexibiliteit in het plaatsen en verplaatsen van armaturen. Wanneer de lay-out van de stand of winkelvloer anders wordt, kan de verlichting eenvoudig hierop worden aangepast.

• In vitrines is vaak beperkte ruimte voor verlichting. Daarom wordt hier vaak gekozen voor led strips of een compact spannigsrail systeem waarop kleine spotjes worden bevestigd. In een vitrine dient u overigens bijzondere aandacht te hebben voor de kleurtemperatuur van de verlichting. Goud- en zilvertinten ogen anders bij een warm witte verlichting (2700 of 3000 Kelvin) dan bij een neutraal witte verlichting (4000 Kelvin). Glas- en kristalwerk idem dito. Voor kleding wordt bij voorkeur verlichting met een zo hoog mogelijke kleurweergave index (CRI > 90) gebruikt om de kleuren zo natuurgetrouw mogelijk te tonen. Probeer hinderlijke spiegelingen in het glas te voorkomen.

• Koven, lijnen en rondingen in een interieur kunnen worden benadrukt en versterkt door middel van flexibele LED strips. U kunt daarbij overwegen om gekleurde (RGB) verlichting te installeren. De kleur van de verlichting kan zo bijvoorbeeld aansluiten bij onderdelen van het interieur, het seizoen of de huisstijl van het merk.

• Op een beursstand of een winkel heeft men vaak te maken met (gevel)belettering in de vorm van de bedrijfsnaam of het logo van het merk, waarachter of waarin verlichting wordt aangebracht. Dit gaat meestal door middel van kleine LED modules, die in een ketting aan elkaar zitten. Andere uitingen zoals een reclamebord wordt bij voorkeur aangelicht door middel van een displayarmatuur of washlight met een brede (vaak asymmetrische) lichtbundel.

Verlichting

Aspecten om rekeningmee te houden
De kleur (kleurtemperatuur), intensiteit (lichtsterkte) en kwaliteit (kleurweergave index) van de verlichting heeft grote invloed op hoe de producten eruit zien in de winkel. Bijvoorbeeld hoe natuurgetrouw de kleuren van kleding wordt waargenomen of hoe aantrekkelijk versproducten zoals brood, groente, fruit en vleeswaren eruit zien. Er zijn speciale lichtkleuren in te zetten in de vitrines en etalages van winkels, met elk hun eigen effecten.

De NEN-EN 12464-1:2011 (nl) norm stelt in een verkoopruimte een minimale verlichtingssterkte van 300 lux. Bij de kassa wordt een verlichtingssterkte van 500 lux aanbevolen. In een winkel loopt het aantal lichtpunten en armaturen al snel op. Bovendien brandt de verlichting veel, vaak zelfs wanneer de winkel niet geopend is. Dat betekent dat het energieverbruik en de duurzaamheid van de gekozen verlichting belangrijke thema’s zijn.

Daarnaast dient u te voorkomen dat klanten verblind worden doordat zij rechtstreeks in de lichtbundel van verlichting kijken, dat is simpelweg niet prettig. Ga daarom altijd na hoe de klant het product, kledingrek of display zal benaderen en controleer dat er geen hinderlijke verblinding of spiegelingen optreden.

Een lichtadviseur is gespecialiseerd in het adviseren van de juiste producten voor uw beurs- of winkelproject. Bent u op zoek naar een lichtexpert? Ga dan naar www.hulpbijverlichting.nl   

Verlichting Verlichting Verlichting Verlichting Verlichting

Tekst: SLV Nederland  Beeld: SLV Nederland, Clim de Boer, Volker Breuer

instore-livecomm.nl partners

EquipHotel 2018Performance in Lighting