Vidi-Square
01:27
27-02-2019

Vidi-Square – Commotie rond het klimaat en de opwarming van de aarde

Op de dag van vandaag is er heel wat commotie rond het klimaat en de opwarming van de aarde: protesterende jongeren in de Brusselse binnenstad , met de vinger wijzende wetenschappers die het einde van de wereld aankondigen, bosbranden, natuurrampen, insecten sterven massaal (uit), enz.

Naast de vele meningen over wat anderen zouden moeten doen om de opwarming van de aarde tegen te gaan,  zijn er gelukkig ook concrete voorbeelden van wat wij als burger  kunnen ondernemen voor het klimaat,  we laten Vidi-Square uit Pulle aan het woord:

‘Dagelijks verhuren we  o.a. videoprojectoren, flatscreens en in- en outdoor ledwalls voor events, TV shows of beurzen.

Omdat we beschikken over de laatste technologieën en onze leveranciers inzetten op energiezuinige en duurzame toestellen, ligt ons verbruik beduidend lager dan vroeger. Een mooi voorbeeld hiervan zijn o.a. de nieuwe laser projectoren: veel lichtoutput, maar weinig stroomverbruik.
Toch willen wij nog een stap verder gaan en ook de CO2-uitstoot van onze bedrijfswagens  aanpakken. 

Vidi-Square

Door wat opzoek- en rekenwerk kwam namelijk aan het licht dat ons jaarlijks verbruik op om en bij de 60.000l diesel ligt. Hiermee stoot ons volledig wagenpark om en bij de 43 ton CO2 uit op jaarbasis.

Dankzij google-wetenschap en gevonden formules, leerden we dat één boom op 50j iets van één ton CO2 opneemt, met onze aanplant van 1800 haagplanten en de 1200 boompjes zouden we in theorie op termijn 50% zelf kunnen compenseren. De nuchterheid onder ogen ziend, weten we dat er echter bomen zullen sneuvelen en we over tien jaar een eerste dunning zullen moeten uitvoeren. Indien we met onze 15.000m² bebossing 25-30% uitstoot kunnen compenseren, is dat al een eerste stap in de goede richting.

 Humor mag echter niet ontbreken en daarom hebben we de boompjes  geplant in de vorm van het Vidi-Square logo. Zo ‘tatoeëren’ we moeder aarde en zal toekomstig drone- en vliegverkeer kunnen genieten van een staaltje duurzame reclame. Het logo is ongeveer 65x65m en zal op termijn ook via Google Earth te zien zijn.

Achter ons project schuilt er echter ook  een boodschap voor de nieuwe minister van landbouw en milieu Bomen planten is namelijk de meest efficiënte manier om uitstoot te compenseren, maar toch blijft het fiscaal totaal onaantrekkelijk door de huidige wetgeving. 

Vidi-Square wil dit doorprikken en indien mogelijk een gesprek aangaan met de regering om verandering in de hand te werken. Luc de Vos zong het namelijk al eerder: “de middenstand regeert het land…”. Indien de overheid mee op deze kar kan springen, zijn veranderingen misschien wel op til. . Kijk maar naar het fiscaal aantrekkelijk maken van zonnepanelen, hoeveel liggen er niet op de Vlaamse daken?

Lees meer over: Aarde , Commotie , Opwarming , Vidi-Square

instore-livecomm.nl partners

Sign & Print Expo 2019