Ecco winkel
02:12
17-11-2017

Vierde Premiumstore ter wereld is een feit

Het nieuwe deel van Hoog Catharijne in Utrecht is een Premiumstore van het Deense schoenenmerk Ecco rijker. Franchisehouder Nelson schoenen zag met het beschikbaar komen van het pand een uitgelezen kans om het merk Ecco nog beter te laten wortelen in Nederland.

Arjan Honingh, bouwkundig manager bij Nelson schoenen, kreeg de dankbare taak om alles rondom de totstandkoming van de shop te regelen. “Van deze Ecco Premiumshops zijn er maar vier op de hele wereld. In Duitsland en China vinden we deze Premiumshops en voordat Hoog Catharijne een feit werd, stond er al een in de Kalverstraat in Amsterdam”, aldus Honingh.

Ecco inrichting

Bouwmanagement in eigen beheer
“Het is redelijk uniek dat je als expanderend retailbedrijf het bouwmanagement in eigen beheer doet”, vervolgt Honingh zijn verhaal. “Toch werkt dat voor Nelson goed. We kregen een tip over de locatie in Utrecht, van de makelaar. Na het pand beoordeeld te hebben, kwamen we tot de conclusie dat deze locatie uitermate geschikt was voor een Premiumstore.” Gevraagd waar Honingh dan op let bij de beoordeling van een pand, antwoordt hij: “Allereerst de locatie, gevolgd door de staat van het pand. Dan gaan we kijken of het pand geschikt is voor ons concept. Is dat allemaal in orde, dan gaan we meten. Is het formaat goed? Klopt de hoogte? Al die factoren zijn belangrijk.”

ecco schoenen

Veel materiaal uit eigen stal
Honingh nam als bouwkundig manager de planning voor rekening, zorgde ervoor dat alle offertes er kwamen, regelde de reclame en stuurde alle bedrijven aan, waaronder de aannemer, die samen de shop moesten bouwen. “Denk aan het installeren van de trap, het interieur, de winkelpui en de installatie”, legt Honingh uit. “Daarbij heeft Ecco Denemarken zorg gedragen voor een groot deel van de materialen. Het interieur en de verlichting komen uit eigen keuken bij Ecco.”

Al met al heeft de verbouwing vier weken geduurd. “Via de regiomanager is uiteindelijk een winkelteam geformeerd, wat vol verve van start is gegaan in de prachtige Premiumstore”, zegt Honingh tot slot.


Installatie op de juiste leest geschoeid

Aaftink Installatietechniek uit Abcoude heeft bij de nieuwe Ecco Premiumstore gezorgd voor de W- en S-installaties. Arjan Bosch van Aaftink vertelt: “De W-Installatie bestaat uit een luchtbehandelingskast die op de verdieping in het magazijn is opgesteld. In het vaste plafond van de winkelruimte zijn wervelrooster aangebracht. De gekoelde lucht wordt hierdoor in de winkelruimte toegevoerd en hoog in de vide aan de voor en zijkant van de winkel wordt de lucht retour genomen.”

Ook voor Aaftink gold dat luidruchtige werkzaamheden voor 09.30 uur uitgevoerd dienden te zijn. “Dat vergt net even een andere planning dan normaal. De omliggende winkels en het publiek wilden we zo min mogelijk hinderen. Transport verliep via de speciaal hiervoor verzorgde routes, niet door het winkelcentrum”, aldus Bosch. Aaftink heeft de installatie aangesloten op het door Unica gemonteerde aanwezige kanalensysteem.


Power uit Purmerend

Mazurel Installatietechniek BV uit Purmerend heeft in de nieuwe Ecco Premiumstore op Hoog Catharijne de gehele elektrotechnische installatie aangelegd. Cees Groot en Bert van der Velden, beiden directeur bij Mazurel, werken al meerdere jaren voor Nelson schoenen, de franchisenemer van Ecco. “We werken voor Nelson zelf, voor Clarks en voor Ecco. Dankzij de goede relatie weten we wat we aan elkaar hebben. Dat werkt prettig”, aldus Groot.

We vragen Groot welke werkzaamheden Mazurel precies gedaan heeft. Hij antwoordt: “Alles op het gebied van elektro, van leidingen tot aansluitpunten. Verder hebben we de uit Denemarken aangeleverde verlichtingsarmaturen opgehangen en aangesloten en zijn wij verantwoordelijk geweest voor de aanleg van de datalijnen.”

Tijdens het werk zijn er geen bijzondere uitdagingen geweest, behalve het tijdsschema waar men zich aan moest houden. Groot: “Werk in het nieuwe deel van Hoog Catharijne betekent dat je rekening moet houden met omliggende winkels en het winkelend publiek. Het winkelcentrum heeft daar strikte richtlijnen voor opgesteld en dat is goed. Onze werkwijze laat toe dat wij volledig binnen die richtlijnen kunnen opereren. Zo werd er na 10.00 uur ‘s morgens niet meer geboord.”

Tekst: Jan Mol   Beeld: Nelson

instore-livecomm.nl partners

Exposupply BVLuchtgordijn VLA