Platform over beurzen, retail & online business
Producten

‘We gaan daarheen waar de markt het meest in beweging is’

PRT-salomon

17 januari 2019 Leestijd 6 minuten

Deel dit artikel

Het is een uitspraak van Simon Foster, CEO van het Franse Comexposium, de overkoepelende organisatie die verantwoordelijk is voor tientallen succesvolle Franse en wereldwijde beurzen en evenementen, waaronder de Paris Retail Week en Trustech.

Simon Foster
Simon Foster, CEO van Comexposium. (Beeld: Bruno Levy)

“Comexposium heeft een sterke positie in Frankrijk, daar staan we op de eerste plaats. Onze activiteiten ontplooien we echter op wereldwijde schaal, daar zijn we de nummer vier”, opent Foster het gesprek. “Comexposium is de drijvende kracht achter trade fairs, events en consumer shows.”

Geo Adaptive Worldwide
De wereld is in een snel tempo aan het veranderen, concludeert Foster. “Aan ons de taak om daarin mee te gaan en vooral drie passen harder te lopen dan de markt. We signaleren niet alleen trends, we creëren die ook door goed te anticiperen. Comexposium bestaat sinds 1903 en is altijd meegegroeid met haar tijd. Nu is het zaak dat we ons op globale schaal door ontwikkelen. Support leveren waar dat nodig is, we zijn ‘Geo Adaptive Worldwide’. Daarom vind je ons niet alleen in Frankrijk, maar overal in Europa en zelfs in China.”

Culturele verbindingen en sociale interactie
“De meeste problemen ontstaan door cultuurverschillen. Wij willen vooral culturele verbindingen leggen, door te kijken waar culturen overlappingen hebben. Sociale interactie is voor ons als organiserende partij goud waard en ja, daar zetten wij alle middelen voor in, ook alle online faciliteiten.”

Simon Foster
Met de natuur als inspiratie biedt Nature et Decouvertes natuurproducten in een ‘smart digital setting’. Producten zijn te scannen en direct bij het personeel af te rekenen. Ook bij- of nabestellingen kunnen zo ter plekke gedaan worden.

Simon Foster
Bij Aroma Zone wordt er met respect voor mens en natuur cosmetica aangeboden. In de winkel is een testruimte, een 2.0 omgeving (digitaal) en een laboratorium waar eigen cosmetica als maatwerk bereid wordt.

ROI moet vooral naar de bezoeker gaan
“Mensen zijn fundamenteel hetzelfde. Het zit in onze natuur om face-to-face te willen communiceren. Daarom hebben we meer live experience nodig, zoals beurzen en evenementen. Het gezamenlijk ondergedompeld worden in een ervaring verbindt op een manier die niet anders te bewerkstelligen is”, vervolgt Foster zijn verhaal. 

“Als organisatie zijn we echt Frans, we proberen dingen in stijl te doen en emotie te leggen in de geboden ervaring. De tijden dat een exposant zijn eigen Return On Investment zat uit te rekenen zijn voorbij. De bezoeker betaalt om een ervaring te krijgen en dáár moet de ROI naar toe: geef hem of haar meer dan waar hij voor betaald heeft, dan doe je het goed. Liefst nog een Return On Emotion, zodat de bezoeker niet alleen met jouw bedrijf in het hoofd, maar ook in het hart tevreden de beurs verlaat.”

Simon Foster
Cosmeticazaak Nocibe heeft een enorme digitaliseringsslag gemaakt. Veel touchscreens en videowalls met informatie en een ruimte waar op basis van meetgegevens van de huid van de klant advies op maat gegeven wordt over cosmetica. 

Comexposium rolt wereldwijd hetzelfde ‘exhibition sales’ model uit. “Niet voor de verkoop van meer vierkante meters, maar voor het creëren van toegevoegde waarde voor de bezoekers. We willen 365 dagen per jaar ‘brand added value’ bieden aan de bezoekers en met hen in contact blijven via alle digitale kanalen. Dat is de grootste verandering op beursgebied van de afgelopen 10 jaar.”

Tot besluit zegt Foster: “Hoe ik de toekomst zie? We moeten ons realiseren dat we moeten blijven zoeken naar het verbeteren van ervaringen. Laten we ons overgeven aan de evolutie en gewoon doen wat er van ons verwacht en verlangd wordt.”

Tekst: Jan Mol    Beeld: Jan Mol/Comexposium
Uitgelichte afbeelding: 
In de Salomon store kunnen schoenen naast elkaar gezet worden, waarna er een uitgebreide vergelijking op het beeldscherm komt. Tevens maakt Salomon er op basis van meetgegevens schoenen op maat.

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Wouter Jansen

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Instore & Livecomm netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details