01:14
23-10-2019

Winkelen is fun

Kopen is recreatie geworden. Voor mensen is winkelen een vorm van vrijetijdsbesteding geworden waarbij terrasjes en restaurants even belangrijk zijn als het winkelen. De stadswinkel moet zichzelf opnieuw uitvinden. Dit schrijft Cor Molenaar in zijn boek ‘Het einde van winkels? De strijd om de klant’. Molenaar is een expert in retail en doceert aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Internet
Met de opkomst van internet heeft de consument onbeperkte keuzemogelijkheden gekregen. Het koopgedrag is daardoor grondig veranderd. In de retail maakt men onderscheid tussen social buying en social shopping. Bij het ene proces is winkelen de hoofdzaak, bij het andere een bijzaak.

Recreatief winkelen
De omgeving, de sfeer van de stad, de levendigheid van de buurt kunnen als een magneet functioneren. Winkelstraten om te wonen en leuke dingen te doen zoals koffiedrinken, een hapje eten, een boetiek binnenwandelen en een kapsalon bezoeken en grote winkelcentra waar alle overige aankopen worden gedaan. In de stadskern zullen de kleinschalige winkeltjes voor het recreatieve winkelen overblijven.

Nieuw concept
Winkeliers dienen na te denken over nieuwe, unieke formules. De winkelconcepten moeten veranderen. Door mensen in de winkel een beleving te geven. Winkels zijn nog steeds gericht op uitsluitend verkoop, maar vergeten om klanten een aanvullende ervaring te geven. De modezaak organiseert modeshows, een drogist geeft een workshop visagie en de doe-het-zelf zaak heeft een reparatiedesk. Winkeliers dienen hun klanten beter te kennen om vervolgens gerichte actie te ondernemen over nieuwe producten. Persoonlijke benadering scoort hoog bij klanten. Speciaal zaken verlenen niet alleen maar producten, maar vooral diensten zoals service-contracten. Een blauwe loper kopen en die uitrollen voor klanten zodat zij weten dat de winkel onderdeel is van de shopping-beleving. Hierdoor wordt de winkel afgescheiden van de andere winkels waarbij uitsluitend de kassière de gastvrouw is.

Gemiddeld staat ongeveer een op de tien panden in Nederland leeg. De oorzaak is overal hetzelfde: consumenten winkelen minder en shoppen meer online. De verwachting is dat die ontwikkeling voorlopig doorzet. Sinds 2009 is ongeveer een op de tien fysieke winkels verdwenen, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Dat het ook anders kan, laat de winkelpromenade als de PC Hooftstraat zien. Exclusieve merken en modeboetieks zoeken elkaar op. Daardoor krijgt die straat een exclusief karakter en dat zorgt voor traffic.

Lees meer over: internet , Recreatje , Winkelen

instore-livecomm.nl partners