Atrium Interieurgroep dierenspeciaalzaak
01:38
15-08-2017

Winkelinterieurs om van te kwispelen

“We maken winkelinterieurs waar je blij van wordt”, zo opent Frans van Heerdt, directeur en eigenaar van Atrium Interieurgroep BV uit Ederveen, het gesprek. “Naast de diverse branches die we bedienen, is er een speciaal plekje gereserveerd bij ons voor de dierbenodigdheden sector. Daarbinnen manifesteren we ons op een heel eigen wijze, met veel succes.”

Atrium is kind aan huis bij diverse dierenspeciaalzaken en verantwoordelijk voor menig interieur. Van Heerdt vertelt hoe dat is ontstaan: “De eerste retailer, waarvoor wij in die branche het interieur ontwierpen, was een diervoederbedrijf in Renswoude. Ons werk werd door anderen gezien als fris en vernieuwend. Door mond tot mondreclame zijn we toen de dierbenodigdheden branche binnen gerold.”

Atrium Interieurgroep dierenbenodigdheden

Volg het juiste spoor
Atrium manifesteert zich met een duidelijke, eigen signatuur. “Een dierenbezitter die een winkel binnenloopt voor een zak voer, die wil je geen supermarktbeleving laten hebben. Immers, de supermarkt verkoopt ook hondenvoer”, vervolgt Van Heerdt zijn verhaal. “Iemand komt bij een speciaalzaak omdat men daar gedegen advies verwacht en graag winkelt in een sfeer die past bij zijn of haar hobby, namelijk het verzorgen van dieren.” Ook in de dierbenodigdheden branche zijn sfeer en beleving dus belangrijke zaken. Van Heerdt lacht: “Je moet kunnen ruiken, voelen, zien en horen of je in de knaagdierenhoek loopt, of bij de vogeltjes.”

Atrium bepaalt, rekening houdend met de wensen van de retailer, de juiste routing in de winkel. “Men moet zich prettig en thuis voelen in de winkel en langer blijven hangen. Daar stijgt de omzet door.” Is er een ideale plek voor de balie aan te duiden? Van Heerdt: “Zelf plaats ik de balie het liefst op een strategisch punt, aan het eind van een route. Dat betekent niet dat de balie achterin de zaak staat trouwens. De Dierspecialist keten ziet de balie graag wat centraler in de winkel, om hun specialisme te benadrukken.”

Atrium Interieurgroep inrichting dierenwinkel

Wel een concept, maar geen formule? Geen probleem!
Atrium mag zich verheugen in opdrachten die door retailketens gegeven worden, waaronder de keten van de Dierspecialist. “Haspels in Nieuwegein was onze eerste Dierspecialist die we mochten maken, in 2016. Laat die winkel nou dat jaar de titel ‘Beste dierenwinkel van Nederland’ in de wacht slepen! Mooiere reclame kun je niet hebben. Uiteraard verdien je die titel niet alleen met een interieur, ook het personeel is van cruciaal belang”, aldus van Heerdt.

“Over personeel gesproken.. Wij hebben Dierenboetiek Rokkeveen in Zoetermeer mogen maken. Daar heerst het idee dat personeel belangrijker is dan wat dan ook en investeert men enorm in goede medewerkers. Men is niet bij een keten aangesloten, omdat men zelf de controle wilde hebben over de inkoop en inrichting”, schetst Van Heerdt. “Daar zit de kracht van Atrium: we bedenken ook concepten, zonder dat er sprake is van een formule. We creëren een winkel waar de eigenaar en het personeel zich thuis evenzo thuis voelen, als de klant. Soms ben je als interieurontwikkelaar bijna een psycholoog.”

Tekst: Jan Mol   Beeld: Atrium Interieurgroep BV

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

instore-livecomm.nl partners

McTREK-Logo