Ze zijn als de ‘onzichtbare kabouter’ die beurzen en evenementen inricht. Deze uitspraak doet wellicht de wenkbrauwen rijzen, maar Herman Spoelder, eigenaar en directeur van Tanja Verhuur BV in Zuidlaren, omschrijft het werk van zijn bedrijf graag op deze manier. Om preciezer te zijn geeft hij aan: “Als inrichter van beurzen, evenementen en congressen zien onze relaties het mooie beursmeubilair en het smetteloze tapijt, maar zelden onze medewerkers.” Het bieden van zichtbare kwaliteit, onzichtbaar geregeld, is onze core business.
In september dit jaar viert Tanja Verhuur BV haar 50-jarig jubileum. Het feest wordt echter nog even uitgesteld, Herman en zijn team zijn druk bezig met het bedenken van creatieve oplossingen waarmee organisaties van beurzen en evenementen ondersteund kunnen worden. Herman: “Door de huidige crisis staat het water de branche tot aan de lippen. Men moet omdenken en schakelen. We moeten overleven tot dat er weer beurzen en evenementen georganiseerd kunnen worden. Dat de organisatie hiervan de eerste tijd in een aangepaste vorm zal plaatsvinden, lijkt mij onvermijdelijk maar wij werken en denken hier graag aan mee.”
Een vertrouwd gezicht bij de laad- en losplaatsen van evenementen locaties, de vrachtwagen van Tanja Verhuur.
Vader Jan Spoelder was stoffeerder bij een meubelzaak in Groningen en kwam in contact met een woninginrichter in Zuidlaren die het verhuurgedeelte van zijn bedrijf graag wilde afstoten. Herman vertelt: “De Prins Bernardhoeve – geopend in 1956 – in Zuidlaren speelde destijds een steeds grotere rol binnen de beursbranche in het noorden. Mijn vader zag goede kansen in het verhuren van tapijt en meubilair en zo vond in 1970 de overname plaats. Mijn moeder had destijds een eigen babykleding winkel in Beilen, genaamd Tanja, vernoemd naar mijn zus. Zo ontstond de naam Tanja Verhuur, we hadden immers al een goede naam opgebouwd als familiebedrijf en dat is het tot op de dag van vandaag nog!”
Tanja Verhuur groeide mee met de Prins Bernardhoeve, waar steeds meer beurzen plaatsvonden. Herman – toen 14 jaar – was vanaf het eerste moment betrokken bij het bedrijf en ontwikkelde een grote passie voor het werk. Daarom was het een logische stap om in 1990 het bedrijf van zijn ouders over te nemen. In datzelfde jaar vond de verhuizing plaats naar de nieuwe vestiging in Zuidlaren. Waar eerst de werkzaamheden voornamelijk in het noorden plaatsvonden, breidden deze zich steeds meer landelijk uit en is Tanja Verhuur BV inmiddels een bekend gezicht binnen de branche.
“Inmiddels ben ik 64 en mijn dochter Storm, nu 33, heeft te kennen gegeven het bedrijf graag voort te willen zetten op eigen titel”, geeft Herman aan. “Mijn vrouw en ik hebben nooit in die richting gepusht en daarom kwam het voor ons ook enigszins onverwacht. De overname zou dit jaar plaatsvinden. We gebruiken echter deze tijd eerst om Tanja Verhuur in rust de crisis door te loodsen en in de tussentijd draag ik mijn schat aan ervaring over.”
Voor Herman is het een geruststelling dat het DNA van het bedrijf intact blijft. “De ziel van het bedrijf blijft bestaan en de fakkel wordt doorgegeven. Mooi dat het vuur blijft branden!” zegt hij tot besluit.
Uw organisatie promoten via het Instore & Livecomm netwerk? Ik help u graag verder.