Magazines / Nr 01 2017

Nr 01 2017

In 2017 komen we verder tot wasdom

Het jaar 2017 is intussen twee volle maanden bezig. Wat kunnen we zeggen over het begin van het jaar en is dit begin representatief (lees: voorspellend) voor wat we mogen verwachten voor de rest van het jaar?

Wel: hoe je het ook wendt of keert… Er heerst een onwaarschijnlijk positieve teneur in ondernemersland. En dus ook in de livecomm- en retailindustrie. Ingegeven door het consumentenvertrouwen, sijpelt deze posi-tieve mindset door in alle ketens en dús durft men weer te investeren. Een goede zaak natuurlijk. Maar, we zien ook dat de kwaliteit van de investeringen op een hoger niveau is komen te liggen. Het lijkt er op alsof er een verband is tussen enerzijds het niveau van de creativiteit en anderzijds die economische reuring.

Wat zeg ik? Dat verband is er!

De meest gekke ideeën komen tot wasdom. Organisaties geven hun prikkelende nerds bovendien volop de ruimte om met die gekke ideeën te komen. Grotere bedrijven in het MKB zoeken in het economisch samen-spel met name de kleine start-ups, op zoek naar nieuwe inspiratie en vooral ook naar samenwerking. Want ‘Flex’ is de nieuwe standaard. Ondernemers realiseren zich dat markten dynamischer zijn dan ooit, dat con-sumenten grillig zijn en dat loyaliteit soms ver is te zoeken. En dus moet er snel geschakeld worden waardoor men snel kan inspelen op de wensen van de (eind)gebruikers. Inspiratie is het toverwoord.

Voor de retail wordt het ook een spannend jaar. Daar waar jaren werd gedacht dat de fysieke retail zijn laatste adem uitblies, zo ziet men nu toch ook dat de grote online-jongens weer de markt zoeken via fysieke outlets. Blijkbaar is online toch ook niet alles? Een opvallende tendens, die we een aantal jaren geleden niet meer hadden verwacht.

Maar, als je goed kijkt naar die fysieke outlets, dan zie je dat er een intense koppeling is tussen online en offline. Wel, waarschijnlijk zit daar dus de succesfactor voor de komende jaren. En zeker ook voor dit jaar.

Een doorn in het oog is uiteraard nog wel de leegstand, die welig tiert.
Misschien moeten we daar de creatieve nerds en inspirerende nieuwelingen in de vakgebieden eens voor vragen. Zodat winkelgebieden ‘alive and kicking’ blijven en de sfeer bij iedereen alleen nog maar positiever wordt!

Ik had al heel veel zin in het jaar 2017. Maar de zin wordt steeds groter! Wat een uitdagingen! Daarom verwijs ik u ook met veel plezier naar de diverse voorbeschouwingen op de Euroshop 2017 in deze editie.

Veel leesplezier met deze editie van Instore & livecomm!

Jerry Helmers
Eindredactie

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: