Magazines / Nr 01 2018

Nr 01 2018

Welk duwtje geven we?

Welkom in de moderne tijden. Voor zover u daar nog niet in beland was. Of, bekend mee was. Want, het jaar 2018 belooft weer veel goeds op het gebied van innovatie en inspirerende technologische ontwikkelingen. Het eerste nummer van uw vakblad besteedt daar uiteraard veel aandacht aan. Begin alvast maar met bla-deren. Of is het swipen? Of scrollen?

Hoe dan ook: iedereen werkzaam in de retail en de livecomm ontkomt er niet meer aan dat ‘de strijd om de klant’ anno nu met name wordt ingegeven door die technologische ontwikkelingen, die dan vanuit elke indivi-duele organisatie op maat gemaakt moet worden ten behoeve van het prikkelende contact met die afnemers. Toch zijn er ook nog steeds (gelukkig, zou ik bijna willen zeggen) trendkatalysatoren die vrijwel niet afhankelijk zijn van technologie. Een belangrijke, die ik niet ongenoemd wil laten en die ik in verschillende rapporten van trendwatchers meerdere malen terugzag, is het ontwikkelen van klantgerichte loyaliteitsprogramma’s. Dan hebben we het vanzelfsprekend meteen over de retail.

De wijze waarop (via techniek!) klantgegevens worden verzameld is al ver gevorderd. De grote winkelbedrijven zijn daar al ongekend actief in. De vraag is hoe de kleinere retail dit oppakt. Dus, dat aanbiedingen sterker wor-den gebaseerd op het zoek-, oriëntatie- en vindgedrag van de individuele klanten. Welke incentives zijn daarbij te bedenken? Wat is het onderscheidend vermogen dat de retail kan leveren om die klant, of prospect, te behagen?

Niet makkelijk. Maar wel mogelijk. Techniek en technologische vernieuwingen kunnen dat aspect een duwtje geven.

Maar het begint natuurlijk ook in de winkel zelf. Hoe verleiden we de consument om toch naar die fysieke outlets te blijven komen? De winkel moet spannend worden gemaakt. Dat kan ook al. En, hoe ontwikkelen we de kennis en motivatie van de medewerkers in de retail? Ja, dat vereist investeringen en visie. U leest erover in deze eerste editie van het nieuwe jaar.

We blikken ook vooruit op Paris Retail 2018. Collega-medewerker Jan Mol sprak onder andere met Coen Rosdorff, directeur van Promosalons Nederland en Laurence Agostini, marketingdirecteur van Promosalons in Parijs. Zij constateren dat beursdeelnames niet alleen lucratief zijn, maar dat het matchen van verschil-lende culturen nog tot veel meer kan leiden. Het is interessant om te zien hoe die verschillende culturen samenkomen op een beurs als Paris Retail (dit jaar ook weer in september) en hoe verschillende visies ons inspireren. Het beursterrein in Parijs wordt overigens flink uitgebreid; we spraken er al eerder over in dit vakblad; de beurs in Parijs (Porte de Versaille) snapt heel goed dat ontwikkelingen niet stilstaan en dat een aspect als beursbeleving anders is in vergelijking met slechts een paar jaar geleden.

Ook livecomm denkt dus aan de toekomst. Allemaal dus naar Parijs in september!

Maar voor nu?
Gewoon lekker bladeren, swipen of scrollen!
Nogmaals, veel leesplezier gewenst!

Jerry Helmers
Eindredactie

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: