Magazines / Nr 01 2020

Nr 01 2020

A.I. als digitale eyecatcher in het jaar 2020

Bent u er bij over een paar weken in Düsseldorf?

Ik heb het vanzelfsprekend over de Euroshop 2020. Hét platform voor ultieme innovatie in retail waar de deskundigen, de stakeholders en alle andere professionele belangstellenden elkaar weer ontmoeten en alles uit deze inspirerende internationale broedplaats van nieuwe ideeën willen halen. De verwachting is dat het ongekend druk wordt en dat is een goede zaak. Niet alleen omdat het netwerk daarmee goed onderhouden wordt, maar ook omdat de thema’s van de Euroshop dit jaar erg verleidelijk zijn. Zo is er veel aandacht voor digitalisering, duurzaamheid en klimaatneutraliteit. Hoe kan het ook anders? We zitten volop in een tijdgeest waarin we het over deze aspecten hebben. Ik ben zelf vooral zéér nieuwsgierig (en ik vermoed u ook) naar alles wat op het gebied van kunstmatige intelligentie wordt gepresenteerd. A.I. dus. We kunnen door slim data te verzamelen namelijk steeds meer te weten komen over wat de klant echt wil. En, op basis van zijn gedragingen – zelfs tot aan het knipperen van zijn ogen toe – kunnen we het aanbod aanpassen, de prijs wijzigen of hem/haar op een efficiëntere manier verleiden. Logisch dus dat de organisatie van de Euroshop loopt te pronken met dit thema. En, dat doen wij ook een beetje. Want in déze eerste editie van het jaar besteden we veel aandacht aan de toenemende digitalisering in het vakgebied. Iedere professional in de retail die nu nog niets doet met A.I., of er nog helemaal niet in is geïnteresseerd, zal zich moeten realiseren dat hij op een achterstand komt te staan. A.I. kan namelijk ook uitstekend worden ingezet om het begrip ‘beleving’ meer waarde toe te kennen. Wie wil dat niet? Kortom… veel Euroshop verhalen dus in deze editie. Natuurlijk is het jaar 2020 ook het jaar van de grote vraag wie ‘de wedstrijd’ gaat winnen. Veroveren de fysieke winkels hun positie terug (door beleving bijvoorbeeld?) of zullen de online winkelaanbieders het nog makkelijker gaan krijgen. De deskundigen zijn er overigens over verdeeld maar feit is wel dat de laatste cijfers voor de fysieke retail niet altijd even best zijn. Verderop in dit vakblad ziet u dit nog nader uitgewerkt door ING. Hoe dan ook… het wordt een ongekend boeiend jaar waarin we u graag en met veel plezier zullen blijven informeren over de laatste ontwikkelingen in het vakgebied. Dat geldt vanzelfsprekend – naast retail – ook voor de livecomm-sector, maar als je het hebt over thema’s als digitalisering, duurzaamheid en klimaatneutraliteit, dan is daar vanzelfsprekend meteen een gemeenschappelijke deler te ontdekken. Dus… lezen deze editie. Dan de koffers pakken en meteen richting Düsseldorf. Wij lopen er ook rond. Misschien leuk om daar een kopje koffie te doen en live van gedachten te wisselen over alles wat we mogen verwachten dit nieuwe jaar?

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: