Magazines / Nr 02 2016

Nr 02 2016

Alles online?

Elke beweging levert een tegenbeweging op. Iedere marketeer weet dat dit een keiharde wet van het spel is. En, waar we enkele jaren geleden soms wellicht dachten dat we helemaal niet meer in de fysieke winkel of andersoortige fysieke outlet zaken zouden kunnen doen met die o zo grillige consument, zo zie je nu toch die genoemde tegenbeweging.

Online varianten zoeken hun afzet weer in eigen verrassende concepten die je letterlijk (fysiek dus!) kunt bezoeken. Een goed voorbeeld daarvan (u leest daarover in deze editie van Livecomm Instore) is DHL. De expediteur heeft een winkel in Amsterdam geopend waar klanten onder andere de vormgeving van hun eigen te verzenden pakketje kunnen kiezen. En zo komen we toch weer ineens bij het centrale begrip ‘beleving’ waarbij we in de laatste jaren ongetwijfeld hebben gedacht dat het een containerbegrip was geworden… Maar het tegendeel wordt bewezen. Door DHL. In Amsterdam. Leest u beslist het artikel en laat u inspireren.

In dit kader verwijs ik u ook graag naar het interview dat wij hadden met Michiel Boonen, consultant bij Cushman en Wakefield. Hij stelt dat online- en offlineretail te lang als verschillende werelden zijn gezien. Echter, de beste retailers zijn juist diegenen die met slimme concepten een combinatie weten te scheppen. Online is dus geen concurrent voor offline. Online biedt juist volop kansen… De Nederlandse retailer hoeft dus helemaal niet uit te sterven!

Zo in het voorjaar is er vanzelfsprekend ook veel aandacht voor de airconditioning. Mede daarom reisden wij af naar Halfweg, naar Sugar City waar LG en Centercon hun seizoenskickoff organiseerden. Inderdaad, er bleek veel te zijn geïnvesteerd in technologie en in het vinden van oplossingen voor de vraagstukken waar de markt mee zit. Maar, er was nog iets anders interessant. Een teken van ondernemerschap.

Want, je kunt verschillende technieken, de afzonderlijke componenten, die ogenschijnlijk – zo op het eerste gezicht niets met elkaar te maken hebben – combineren waardoor soms verrassende nieuwe productinnovaties ontstaan. LG liet het zien. En, wij vertellen er over in het navenante artikel dat u vanzelfsprekend ook in deze editie terugvindt. Innovatie in optima forma. Want, dat is waar we het over hebben.

In dit magazine treft u ook een interview aan met Maarten Schram, verenigingsmanager van branche-organisatie IDEA. We hebben het met hem onder andere over de kwaliteit van de nieuwe werknemers in de branche, die instromen. Kortom; sluiten opleidingen en het praktische werkgebied wel genoeg op elkaar aan…?

Wij wensen u veel leesplezier!

Jerry Helmers

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: