Magazines / Nr 02 2017

Nr 02 2017

Drie behoeften

Een beetje winkelier weet het. Tegenwoordig moet je écht heel vaak de etalage van je zaak onder handen nemen. Waar vroeger vier keer per jaar – bij de wisselingen van de seizoenen – de creatievelingen van de interieurbureaus een dagje kwamen rom-melen in je zaak, zo is het nu een absolute must om bijna dagelijks ‘iets’ te doen met de Look and Feel van je winkel. Gouden tijden dus voor de etalage-designers!

Het zegt iets over de huidige tijdgeest. Iets over de consument. Die grillig is. Die elke dag opnieuw verrast wil worden. Die ‘het verhaal’ van de winkel wil begrijpen en ook hier de dynamiek zoekt die hij op het wereldwijde web per definitie wel vindt. Interieurbouwers, designers, retaildeskundigen en letterlijke de bouwers van de fysieke omgeving pijnigen met zekerheid hun hersens over deze vraagstukken. Want wat wil die consument nu eigenlijk? Hoe kan de Customer Journey echt optimaal in beeld worden gebracht?

Misschien kan ik daar een beetje bij helpen?
Ik wil het met u daarom eens hebben over de verschillende behoeften die een consument kan hebben.

Functionele behoefte
Zo is er de functionele behoefte van de klant. Het te verkopen product of de te leveren dienst is vooral van praktische waarde. Men is niet merkenloyaal. De strategie? Maak het in de etalage niet al te ingewikkeld.

Emotionele behoefte
Een klant kan ook een emotionele behoefte hebben. Aanschaf maakt de klant letterlijk gelukkig. Of, deze stijgt naar hogere sferen. Beleving is dan niet meer het toverwoord; beleving is een feit. De strategie? Prikkel in de etalage de fantasie van de klant.

Symbolische behoefte
En dan hebben we ook nog de symbolische behoefte. Een klant weet dat hij een bepaalde status kan ontlenen aan de aankoop van een product of dienst. De etalage mag dús enige grandeur uitstralen die past bij de aan te spreken levensstijl. De strategie? Speel in op de behoefte van de klant (de mens!) dat deze altijd erkenning zoekt voor zijn prestaties!

Tja, ga er maar eens aan staan. Marketeers en communicatiedeskundigen hebben het er maar druk mee.

Ik zie dat ook in alle reportages en artikelen die u in deze editie kunt lezen. Men lijkt in de retail meer dan ooit op zoek naar de mogelijkheid om sneller te kunnen schakelen om die grillige klant te kunnen blijven behagen. (En… binnen te houden!). In de Look and Feel, in het design, de flexibiliteit van de draaideuren en zelfs tot aan de kwaliteit van de klimaatinstallaties; overal komt het gevoel van de klant terug.

Het maakt het vak niet makkelijker. Wel boeiender.
Daar is deze editie van Livecomm/Instore het bewijs van. We wensen u veel leesplezier en inspiratie!

Jerry Helmers
Eindredactie

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: