Magazines / Nr 02 2018

Nr 02 2018

De klant nooit meer wegsturen

Hebt u ook het gevoel dat het fenomeen webshop tegenwoordig een nieuwe dimensie heeft benaderd? Waar de webshop (voorheen) met name niet veel meer was dan een online verkoopkanaal (Click and Buy), zo zijn er steeds meer organisaties die in hun eigen (fysieke!) winkel ook een webshop hebben geïnstalleerd. Dus, dan ben je – als consument – in de winkel (je proeft en snuift de sfeer!), je spreekt letterlijk met de dienstdoende verkopers en dan nóg word je in de zaak geleid naar een webshop of online communicatiekanaal.

Ik vind het een interessante ontwikkeling en het werkt. Zeker als je als organisatie een bewuste keuze maakt om omnichannel-marketing tot focus te verheffen. Een goed voorbeeld daarvan is de ANWB. U leest in deze editie een korte reportage over de ANWB-Bestelzuil. Zie het als een digitaal bestelpunt dat een breder aan-bod van producten en diensten biedt, dat fysiek in de winkel kan worden geëtaleerd.

Slimme zet. Je hoeft de klant nooit meer weg te sturen. Je houdt je omzet – of in ieder geval de kans op omzet – binnen de eigen deuren. De eerste resultaten zijn boven verwachting, zo zult u ook in het artikel lezen. En dat is begrijpelijk: het is hoe het nu gaat. Een combi van fysiek en digitaal, in willekeurige volgorde is het absolute credo voor nu. En, voor de komende jaren.

Hoewel….

Je weet natuurlijk nooit wat de komende jaren precies gaan brengen. De technologische ontwikkelingen gaan razendsnel en er lijkt goed geprofiteerd te worden van het grotere appèl dat bedrijven doen op zichzelf en hun medewerkers. Soms zeer verrassende producten en diensten ontstaan waardoor het landschap nogal verandert. Leuk uiteraard, maar kunnen we het allemaal nog wel bijhouden?

Wel, als eerste zeg ik u natuurlijk om in ieder geval zes keer per jaar de instore & livecomm goed te blijven bestuderen. Wij zorgen ervoor dat u als vakgek up-to-date blijft met alle laatste nieuwtjes, weetjes en prik-kelende feiten. Daarnaast zeg ik: blijf ook zelf ontwikkelen. Spring uit de band. Doe eens aan een brainwave en zoek een modus om tot de meest gekke ideeën te komen. Want, die zouden best wel eens kunnen werken. Juist omdat de economie best lekker draait en het consumentenvertrouwen – as we speak – op een hoog niveau ligt, staan we met z’n allen ook weer open voor spannende noviteiten.

We leven bovendien in een tijdgeest waarin onverminderd geldt: Meten is Weten. Dat bewees ook Insightz uit Breda die zich bezighoudt met instore analytics. De impact van elke verandering in de winkel is meetbaar. Dat maakt het dubbel zo interessant; bijsturen wordt makkelijker om de klant te kunnen blijven verrassen. Diezelfde ontwikkeling zien we in de livecomm: in dat kader adviseer ik u om ook het verhaal van EventSummit te lezen. Op een innovatieve wijze worden bezoekers en exposanten van een beurs aan elkaar gekoppeld. En men kon elkaar dan ontmoeten bij de virtuele bobslee…

Lezen dus.
En dat geldt ook voor de rest van uw vakblad! Veel inspiratie gewenst!

Jerry Helmers
Eindredactie

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: